Nadszedł ten moment. Stoisz przed Twoim zespołem z opłatkiem w ręku. Wszyscy patrzą się na Ciebie. Niektórzy spodziewają się głębokiej przemowy, a niektórzy zakładają, że powiesz parę standardowych słów i skończysz. Niestety zarówno w zawodowym jak i prywatnym świecie zdarzają się życzenia wypowiedziane bez żadnego polotu takie jak: „Zdrowia, szczęścia, pomyślności”, „Wszystkiego najlepszego”, czy „Żeby Ci się darzyło”.
Jeśli zdecydowałeś się już na wigilijną przemowę najlepiej zapomnij o tych sformułowaniach. Zamiast tego przemyśl sobie, jak mógłbyś takie życzenia uszczegółowić. Dobre życzenia to takie, które odnoszą się do konkretnych rzeczy, które słuchacze mogą sobie wyobrazić. Pomyśl jakich możesz użyć sformułowań, aby namalować obrazy w głowach twoich odbiorców?
◾️ Jeśli chcesz im życzyć zdrowia, to rekomenduję, abyś użył na przykład takich słów: „Życzę Ci takiego samopoczucia, że kiedy rano wstajecie, jesteście uśmiechnięci i pełni życia. Kiedy chce wam się żartować bez powodu, a do pracy idzie się spokojnym spacerkiem”.
◾️ Jeśli chcesz im życzyć pomyślności to użyj na przykład słów „ życzę Wam jak najwięcej takich sytuacji, w której podjeżdżając do galerii handlowej w godzinach szczytu zawsze czekają na Was trzy miejsca parkingowe tuż przy wejściu”.
◾️ Mówiąc o szczęściu życz im na przykład „takiego stan, w którym jesteście spełnieni po pracowitym dniu i siadacie do pysznego obiadu z Waszymi bliskimi i z przyjemnością oddajecie się fascynującym rozmowom”.
Wybierając obraz pamiętaj o tym, żeby wybrać takie przykłady, które są bliskie Twoim słuchaczom. Nie chodzi tylko o barwność, ale o to, aby wzbudzały one w nich pozytywne emocje. Wizyta w dżungli pełnej tygrysów będzie bardzo obrazowa, ale raczej nie spowoduje przyjemnych odczuć u Twoich pracowników.
Przemówienie podczas wigilii firmowej to nie expose szefa rządu. Dlatego unikaj kilkunastu, czy nawet kilkudziesięciominutowych przemów. Tak samo w druga stronę. Bardzo ciężko będzie Ci ubrać życzenia od serca w 3 zdania. Czas, który proponujemy to 3-5 minut. Przez tyle zdążysz zrobić wprowadzenie, podać kilka przykładów w rozwinięciu i spokojnie zakończyć.
* Dowiedz się więcej o expose szefa.
Unikanie sztampy i zaplanowanie życzeń pod kątem czasowym to nie wszystko. Warto jest głęboko przemyśleć o czym chcesz mówić. Po pierwsze takie życzenia są okazją do krótkiego podsumowania roku. Opowiedz o wyzwaniach, z którymi się mierzyliście jak i również o przyjemnych chwilach. Wróć pamięcią do najważniejszych wydarzeń i wybierz te, które najbardziej nadają się do podsumowania. Przykładowo: „Wróćmy na chwilę do marca, kiedy nasz zespół sprzedał największy projekt w historii. To był świetny wynik i jest to zasługa nas wszystkich.” Dzięki takiemu podsumowaniu przypomnisz ważne chwile Twoim pracownikom i wzmocnisz w nich poczucie bycia częścią zespołu.
Dodatkowo możesz odnieść się do konkretnych osób i ich osiągnięć. Jednak tu warto zastanowić się nad tym, czy wymienienie jednych osób i nie wspomnienie o innych nie wzbudzi u niektórych poczucia niesprawiedliwości. Dlatego dobrze jest zastosować takie publiczne chwalenie zachowując ostrożność. Jeśli zespół jest mały śmiało możesz odnieść się do każdego członka. Wystarczy jedno zdanie na osobę, w którym określisz co takiego te osoby zrobiły w tym roku, że cenisz sobie z nimi współpracę. Dzięki temu wzbudzisz poczucie docenienia u osób, o których wspomnisz.
Odnieś się do swoich doświadczeń zawodowych i prywatnych. Jeśli życzysz im czegoś, czego sam już kiedyś doświadczyłeś warto jest ubrać to w krótką historię. Może chodzi o uczucia, które towarzyszyły Ci przy świątecznym stole, gdy byłeś małym dzieckiem? Może o poczucie satysfakcji z wygranego dużego kontraktu? Może o odczuwanie głębokiego sensu podczas pewnego projektu z przeszłości? Jeśli jest to historia odnosząca się do wyższych wartości to warto ją opowiedzieć podczas życzeń. Historie to świetny sposób, aby wzbudzić emocje u słuchaczy, a życzenia wigilijne to świetny moment na to.
Kolejnym istotnym elementem składania życzeń jest autentyczność. Chodzi tutaj o spójność tego co się mówi, z tym co się czuje. Dlatego ułóż życzenia tak, aby naprawdę wyrażały to, co czujesz. Możesz skorzystać tutaj ze zdań zaczynających się od „czuję”, „myślę”, „wierzę”. Kiedy będziesz ujawniał swój wewnętrzny świat łatwiej będzie zaufać Tobie Twoim odbiorcom. Wigilia pracownicza to jest moment, w którym można pokazać się od bardziej prywatnej strony, dlatego do pewnego stopnia śmiało można ujawnić swoje uczucia.
Pamiętaj o tym, aby spokojnie przygotować się do wygłoszenia życzeń podczas pracowniczej wigilii. Ważne jest to, aby unikać sztampowym rozwiązań związanych ze „zdrowiem, szczęściem i pomyślnością”.
◾️ Sugerowany przez nas czas takich życzeń to 3-5 minut.
◾️ Jeśli chodzi o treść to możesz podsumować dokonania pracowników lub odnieść się do swoich doświadczeń z przeszłości.
◾️ Dobrze jest odnosić się do wyższych wartości. Czas świąt sprzyja zadumie.
◾️ I na koniec postaraj się stworzyć takie życzenia, które są zgodne z tym, co myślisz, czujesz i w co wierzysz.
◾️ Jeśli spełnisz te wszystkie warunki jest szansa, że życzenia z Wigilii 2020 roku Twoi pracownicy zapamiętają na długo!
Chcesz nauczyć się wygłaszać świetne wystąpienia publiczne?
Nie zwlekaj i zapisz się na jedno z naszych szkoleń.
Pomagam przygotowywać świetne wystąpienia biznesowe. Pracuję zarówno z dużymi firmami, startupami, które są na początku swojej drogi jak i przedsiębiorcami. Wraz z uczestnikami szkoleń pracuję nad tym, aby spotkania sprzedażowe, prezentacje przed zarządem, czy prezentacje dla inwestorów były jak najlepsze. Uczę jak szybko i skutecznie używać programu PowerPoint lub Google Slides. Tworzę slajdy na zamówienie.
Zadzwoń:
Napisz: