Sztuka autoprezentacji
i wystąpień publicznych

Stacjonarnie

Online

Co zyskasz jako Uczestnik szkolenia z autoprezentacji i wystąpień publicznych

  • Potrafisz rozpocząć wystąpienie, skupiając skutecznie uwagę słuchaczy
  • Posługujesz się algorytmem wystąpienia biznesowego
  • Dzięki strategii QFS skracasz czas przygotowania wystąpienia o 50%
  • Precyzyjnie określasz efekt, jaki osiągniesz wystąpieniem
  • Trafnie diagnozujesz potrzeby, opory i specyfikę słuchaczy
  • Osiągasz spójność komunikacyjną i większą wiarygodność
  • Zredukujesz stres i jesteś bardziej pewny siebie
  • Twoja mowa ciała buduje wizerunek profesjonalisty i wzmacnia Twoje słowa
  • Skutecznie kontrolujesz i zarządzasz czasem wystąpienia
3 x nagranie video

każdego uczestnika podczas szkolenia

* W grupie do 10 osób

Budujemy dedykowane programy po dogłębnym badaniu i zrozumieniu potrzeby biznesowej

Nie realizujemy „pudełkowych szkoleń”.
Programy merytoryczne wszystkich procesów opracowujemy indywidualnie po dogłębnym zbadaniu potrzeb. Najpierw odkrywamy jaka potrzeba biznesowa organizacji stoi za potrzebą rozwojową uczestników. Podany poniżej program jest poglądowy.

Program szkolenia „Wystąpienia biznesowe”

  • ALGORYTM WYSTĄPIEŃ – kluczowe elementy wystąpień biznesowych
  • Stres– techniki radzenia sobie ze stresem i zamiany go na pozytywną mobilizację.
  • QFS (QUESTION FLOW STRATEGY) - kompletna strategia przygotowania wystąpienia biznesowego – stosując ją skrócisz czas przygotowania wystąpienia nawet o 50%
  • Jak efektywnie określić cel/rezultat prezentacji
  • Analiza grupy docelowej: oczekiwania, potrzeby, korzyści i opory
  • Metoda szybkiego opracowania struktury części głównej – scenariusza i flow wystąpienia
  • Mowa ciała - jak postawę, ruch sceniczny, gestykulację i kontakt wzrokowy wzmocnić przekaz, uzyskać większą wiarygodność i pewność siebie
  • Interakcja z audytorium jako kluczowym element skupiający uwagę – jak uzyskać rezonans z publicznością i zaangażować słuchaczy do aktywnego udziału
  • Triki i myki w Power Point – najważniejsze funkcjonalności, które przyśpieszą tworzenie slajdów
  • Komunikacja za pomocą multimediów – 6 kluczowych zasad, dzięki którym lepiej skupisz uwagę słuchaczy
  • Omawianie prezentacji – jak tworzyć ciekawy storytelling do każdego slajdu
  • Trudne sytuacje i trudni uczestnicy – 9 sprawdzonych technik
  • Metody perswazji i uatrakcyjniania wystąpienia – jak jeszcze bardziej zaciekawić słuchaczy, wyróżnić się i zostać zapamiętanym

Przykuj uwagę słuchaczy i zbuduj autorytet od pierwszych słów wystąpienia

Szkolenie z wystąpień publicznych realizujemy:

Proces Stacjonarnie
Proces Online

Specyfikacja szkolenia

Liczba uczestników

Rekomendujemy do 10 osób

Dla kogo

Wszystkie osoby prowadzące prezentacje: konferencyjne, produktowe, sprawozdawcze, specjalistyczne,menedżerskie oraz każdego innego rodzaju

Miejsce

Cała Polska

Możemy również zająć się logistyką szkolenia

Realizujemy w językach

  • polski
  • angielski
  • hiszpański

Ważne dla HR – jak ułatwimy Twoją pracę?

Przejmiemy na siebie maksimum kwestii komunikacyjnych i organizacyjnych, by jak najbardziej odciążyć Cię z tych obowiązków. Wiemy jak to zrobić. Będziesz miała 100%pewność, że wszystko jest zgodnie z ustalonym planem. Nad projektem czuwa dedykowany opiekun.

Jak możesz podnieść efektywność tego szkolenia?

Może Cię również zainteresować:

Wiemy jak złożone idee przedstawić w sposób prosty i zrozumiały

Poznaj naszych trenerów

Ekspertów w zakresie autoprezentacji i wystąpień publicznych

Dlaczego to szkolenie jest skuteczne?

  • Trener jest specjalistą w dziecinie wystąpień (a nie „ekspertem” w 23 tematach)
  • Trener rozmawia telefonicznie przed szkoleniem z każdym uczestnikiem. Dzięki temu poznaje lepiej ich indywidualne potrzeby i oczekiwania oraz już buduje dobrą relację.
  • Każdy uczestnik pracuje nad wystąpieniem ze swojej zawodowej przestrzeni (nie wymyślamy sztucznych tematów) i wychodzi z gotową prezentacją do wygłoszenia nawet następnego dnia.
  • 16-letnie doświadczenie Aktren w temacie wystąpień publicznych
  • Właściwy balans między teorią (20% czasu) a praktyką (80% czasu) – intensywny trening przed kamerą
  • Sprawdzone strategie i techniki – połączenie naszych osobistych doświadczeń z najnowszymi trendami

Masz pytanie dot. programu?

Zostaw numer, oddzwonimy

    Pola wymagane *

    Zobacz filmy szkoleniowe naszych trenerów

    Uczymy pewności siebie i swobody, która przekonuje słuchaczy.

    Sprawdzone metodologie dające najwyższą skuteczność rozwojową szkoleń

    Jak pracujemy?

    QFS

    Question Flow Strategy – nasza autorska kompleksowa metoda opracowania struktury i przygotowania całego wystąpienia. Jest bardzo prosta i jednocześnie bardzo uniwersalna. Często słyszymy od uczestników „Nareszcie ktoś mi pokazał jak to porządnie od początku do końca przygotować”

     

    APSM

    Aktren Presentation Skills Model – to nasz autorski model, w którym zebraliśmy wszystkie kompetencje wpływające na jakość wystąpienia publicznego. Dzięki temu dużo łatwiej jest zdefiniować, jakie kompetencje uczestnicy już posiadają, a które wymagają rozwoju

     

    AITB

    Aktren Influence Techniques Box – zbiór 18 technik wywierania wpływu podczas wystąpienia publicznego oraz podnoszących jego atrakcyjność i oryginalność.

     

    Praca z kamerą

    Szybko odkryliśmy, że nic tak bardzo nie pomaga w rozwoju kompetencji autoprezentacyjnych i wystąpień publicznych jak możliwość obejrzenia swojego wystąpienia. Dlatego podczas warsztatów każde ćwiczenie jest nagrywane i oglądane przez uczestnika. Mamy też swoje sprawdzone sposoby na złagodzenie stresu i oporu uczestników przed nagrywaniem. Uwielbiamy słyszeć na koniec zajęć „Mieliście rację, jednak warto się było nagrywać”

    Praca w zawodowych
    realiach uczestników

    Każdy uczestnik pracuje nad rzeczywistym wystąpieniem w temacie swojej zawodowej specjalizacji, najczęściej jest to prezentacja, którą będzie musiał wygłosić w najbliższym czasie. Praca ta obejmuje wszystkie etapy pracy nad wystąpieniem – od zdefiniowanie oczekiwanego efektu do wygłoszenie prezentacji. Uczestnicy często z pozytywnym zaskoczeniem stwierdzają „Właściwie to mam już gotową prezentacje na jutro!”

    Co jeszcze podnosi
    skuteczność naszych szkoleń?

    Zadzwoń a z chęcią opowiemy Ci o innych sprawdzonych metodach naszej pracy
    791 633 606

    Najczęściej zadawane pytania

    • W jaki sposób zbadane zostaną potrzeby i oczekiwania uczestników?

      Trener osobiście dzwoni przed szkoleniem do uczestników i dopytuje ich o indywidualne potrzeby, oczekiwania oraz wyzwania i trudności związane z tematem wystąpień i autoprezentacji. Dzięki temu szybciej nawiązuje przyjazną relację z grupą i wie dokładnie, na co postawić akcenty podczas szkolenia.

    • Czy zajęcia mają warsztatowy charakter?

      90% czasu to praktyczny trening autoprezentacji i wystąpień publicznych. Dajmy niezbędną teorię i od razu „wrzucamy” uczestnika na scenę – ucząc go przez doświadczenie. Podczas 2 dni szkolenia każdy uczestnik staje przed grupą 3-5 razy i jest nagrywany kamerą. Nasze narzędzia i metody szkoleniowe pozwalają na faktyczny, znaczący przyrost kompetencji już na zajęciach. Możesz zacząć korzystać z poznanych technik już następnego dnia pracy. Już w pierwszym wystąpieniu po szkoleniu Twoi słuchacze zaobserwują dużą zmianę, a Ty będziesz czuł się zdecydowanie pewniej i swobodniej.

    • Co jeśli uczestnicy boją się i nie chcą nagrywania na kamerę?

      Mamy kilka sprawdzonych metod poradzenie sobie z oporem uczestników wobec kamery i w 99% przypadków są one skuteczne. My trenerzy Aktren traktujemy kamerą na naszych szkoleniach jak powietrze – czyli coś co jest niezbędne, ale nikt na to nie zwraca uwagi. To nasze podejście przenosi się na uczestników i opór szybko mija. Jeśli jednak uczestnik szkolenia definitywnie nie zgodzi się, byśmy nagrywali jego wystąpienie, oczywiście podejdziemy z szacunkiem do jego decyzji.

    • Czego możesz od oczekiwać po szkoleniu z wystąpień publicznych i autoprezentacji z zespołem Aktren?

      Sprawimy, że przykujesz uwagę słuchaczy od samego początku wystąpienia. Pobudzisz ich zainteresowanie, zachwycisz i pozostaniesz na długo w pamięci.
      Będziesz swobodny i pewny siebie. Zbudujesz autorytet, wiarygodność i profesjonalny wizerunek. Damy Ci wiarę w Twój sukces i pomożemy budować poczucie własnej wartości. Twoja autoprezentacja będzie powodem do dumy dla Ciebie i Twojej Firmy.

    Dlaczego wymagający Klienci wybierają właśnie nas?

    Nasz przepis na sukces szkoleń z wystąpień publicznych i autoprezentacji

    Warsztatowy charakter zajęć

    90% czasu to praktyczny trening autoprezentacji. Dajmy niezbędną teorię i od razu „wrzucamy” uczestnika na scenę – ucząc go przez doświadczenie. Podczas 2 dni szkolenia każdy uczestnik staje przed grupą 3-5 razy i jest nagrywany kamerą.

    Interesuje nas natychmiastowy efekt

    Nasze Narzędzia i metody szkoleniowe pozwalają na faktyczny, znaczący przyrost kompetencji już na zajęciach. Możesz zacząć korzystać z poznanych technik już następnego dnia pracy. Już w pierwszym wystąpieniu po szkoleniu Twoi słuchacze zaobserwują dużą zmianę, a Ty będziesz czuł się zdecydowanie pewniej i swobodniej.

    Postawa i poczucie własnej wartości

    Nic nie wpływa na skuteczniejszą autoprezentację tak jak wzrost poczucia własnej wartości i postawa, którą można zawrzeć w słowach: „Wierzę w siebie i w to, że mogę być świetnym prezenterem. Naprawdę zaczym to lubić. Już nie mogę doczekać się mojego najbliższego wystąpienia!”

    Trener rozmawia przed szkoleniem z uczestnikami

    Trener osobiście dzwoni przed szkoleniem do uczestników i dopytuje ich o indywidualne potrzeby, oczekiwania oraz wyzwania i trudności związane z tematem wystąpień i autoprezentacji. Dzięki temu szybciej nawiązuje przyjazną relację z grupą i wie dokładnie, na co postawić akcenty podczas szkolenia.

    Narzędzia, algorytmy i strategie

    Uczestnik jest wyposażony w mnóstwo narzędzi, z których będzie korzystał jeszcze długo po szkoleniu. Są to nasze autorskie rozwiązania bazujące na światowej literaturze i naszym doświadczeniu. Bardzo łatwe w użyciu i jednocześnie wyjątkowo skuteczne (QFS, Influence Technik Box, BPA).

    Elementy consultingu

    Podczas szkoleń doradzamy konkretne rozwiązania w zakresie np.: badania potrzeb Klienta, analizy i akcentowania przewag konkurencyjnych, struktury / planu prezentacji, doboru argumentów, wyglądu slajdów itd.

    Kamera – wielokrotne nagranie wideo

    3-5 nagrań w ciągu szkolenia. Dzięki temu uczestnik może obserwować rzeczywisty przyrost swoich kompetencji i paradoksalnie pozbywa się stresu związanego z występowaniem. Zdumiewająco dobrze wpływa to na jego postawę i wiarę w swoje możliwości.

    Prework i postwork

    Zadanie przed szkoleniowe jest łatwe do wykonania. Pozwala zaoszczędzić czas zajęć i przeznaczyć go na większą liczbę ćwiczeń praktycznych. Zadanie wdrożeniowe z kolei zmusza uczestnika do realnego wykorzystania pozyskanej wiedzy i umiejętności i może być łatwo rozliczone przez przełożonych lub Dział HR.

    Uwzględniamy typ osobowości uczestnika

    Uczymy autoprezentacji, która bazuje na mocnych stronach uczestnika i jest zgodna z jego osobowością. Dzięki temu uczestnik czuje się dobrze, zachowuje się w sposób naturalny i spójny. Każdy jest indywidualnością – pomagamy znaleźć każdemu swój niepowtarzalny, autentyczny styl, który da największą moc jego wystąpieniom.

    Dodatkowe materiały szkoleniowe wideo

    Świetnie wspomagają proces uczenia się – np. jako prework do szkolenia. Mogą też stanowić długofalowe wzmocnienie efektywności, wydłużając cały proces szkoleniowy. Każdy uczestnik otrzymuje materiały na nośniku cyfrowym lub uzyskuje dostęp do nich na naszej platformie.

    Praktyczny arkusz informacji zwrotnej

    Zawiera najważniejsze kryteria oceny (czynniki wpływające na efektywność i jakość wystąpień publicznych). Pozwala „wydłużyć działanie szkolenia” i kontrolować postępy w nauce. Jest świetnym narzędziem zarówno dla uczestnika szkolenia, jak i jego przełożonego oraz całego zespołu.

    Pierwszy krok w przygotowaniu wystąpienia publicznego – analiza audytorium

    Wbrew pozorom na żadnym szkoleniu z wystąpień publicznych nie usłyszysz, że przygotowanie prezentacji należy rozpocząć od stworzenia slajdów. Od czego zacząć tworzenie prezentacji? Aby stworzyć prezentację, która będzie wartościowa dla słuchaczy, konieczne jest odkrycie ich celów i potrzeb. Dzięki uzupełnieniu kluczowych informacji na temat słuchaczy swojej prezentacji publicznej, od razu dowiesz się, jakie treści przekażesz podczas swojego wystąpienia publicznego.

    Techniki budowania prezentacji zakładają, że w fazie przygotowania wystąpienia publicznego gromadzimy podstawowe informacje na temat naszych słuchaczy, takie jak wiek, zajmowane stanowisko, poziom zaawansowania w temacie, który prezentujemy. Jednak najczęściej popełniane błędy na tym etapie to zgromadzenie jedynie danych demograficznych i brak skupienia na tym, co dla słuchacza najbardziej istotne – jego potrzebach. Aby Twoje wystąpienia publiczne były praktyczne i dostępne, przygotowaliśmy dla Ciebie kilka wskazówek, którymi dzielimy się także z uczestnikami szkoleń.

    Pierwszą z nich jest wyznaczenie celów, które nasz słuchacz chce osiągnąć w temacie, który prezentujemy. I tutaj uwaga! Nie myl celów słuchacza ze swoimi, a więc, jeśli na przykład prowadzisz prezentację sprzedażową systemu ERP, to celem odbiorcy nie będzie zakup Twojego produktu. Jego celem może być usprawnienie zarządzania procesami firmowymi. A więc w tym przykładzie chodzi o cel, w którym Twój produkt może uczestniczyć. Zacznij od identyfikacji celu głównego Twojego słuchacza, oczywiście z tyłu głowy miej stale temat swojego wystąpienia publicznego. Możesz także wyznaczyć pomniejsze cele wspierające. Jeżeli Twój słuchacz jest handlowcem, to jego głównym celem jest sprzedaż, zaś cele wspierające to na przykład rozszerzenie swojej sieci kontaktów oraz nawiązanie bliższej relacji z potencjalnymi klientami. Jeżeli Twoja prezentacja skierowana jest do młodych mam, ich głównym celem może być powrót do pracy, a cele wspierające ten główny to: nawiązanie kontaktu z potencjalnym pracodawcą oraz przygotowanie się do rozmowy rekrutacyjnej.

    Druga wskazówka to identyfikacja potrzeb. Tutaj wypisz wszystko, co jest niezbędne, aby słuchacze podczas Twojego konkretnego wystąpienia osiągnęli swój cel główny. Pamiętaj, że potrzeba nie jest celem samym w sobie, a pewnym narzędziem do jego osiągnięcia. Wyobraź sobie, że Twój słuchacz stoi na jednym brzegu rzeki. Jego głównym celem jest przedostanie się na drugi brzeg. To moment, w którym potrzebą Twojego słuchacza jest łódka lub chociażby koło ratunkowe, na którym mógłby bezpiecznie przepłynąć rzekę i dostać się na drugi brzeg – czyli osiągnąć cel. Na tym przykładzie widać, że może istnieć więcej sposobów osiągnięcia celu – to m.in. od nich będzie zależeć, czego potrzebuje nasza grupa docelowa. Mogą to być zarówno uświadomione, jak i nieuświadomione potrzeby. Identyfikując potrzeby słuchaczy swoich wystąpień publicznych, staraj się wypisywać wszystkie istotne narzędzia, wydarzenia, tzw. “kamienie milowe”, które przybliżają Twojego słuchacza osiągnięcia celu.

    Prowadzenie prezentacji to nie lada sztuka, dlatego zadbaj też o wykorzystanie trzeciej wskazówki – dodatków. Brzmi tajemniczo? Zawsze podczas naszych szkoleń otwartych i szkoleń online tłumaczymy to wprost. Każdy z nas uwielbia ten moment, gdy dowiaduje się, że coś może uzyskać łatwiej i szybciej. Właśnie o to chodzi w dodatkach. Dodatki to wszystko to, co może podnieść komfort w osiąganiu celu. A więc cieszymy się, gdy możemy z nich skorzystać, jednak nie pełnią niezbędnej roli w osiągnięciu celu. To element, w którym wpisujemy wszystkie te informacje, na które nie było miejsca w potrzebach.

    Czwarta wskazówka to wypisanie obaw słuchaczy, czyli wszystkiego tego, co utrudnia lub wręcz uniemożliwia realizację celu. Zastanów się, co to może być. Czego Twoja grupa docelowa za wszelką cenę chce uniknąć? Wracając do przykładu prezentacji sprzedażowej systemu klasy ERP, być może Twoja grupa docelowa obawia się, że pracownicy nie będą korzystać z nowego systemu?

    Zapewne teraz zastanawiasz się, jak powyższe cztery wskazówki mogą mi się przydać do prowadzenia prezentacji? Te dobre praktyki są szalenie ważne w budowaniu wystąpień publicznych. W praktyce wypisane przez Ciebie „cele” to informacje, które w swojej prezentacji publicznej możesz wykorzystać jako swego rodzaju obietnicę. To pozwoli słuchaczom zidentyfikować swoje cele z prezentowanym przez Ciebie materiałem. Cel możesz także wykorzystać w tytule swojego wystąpienia publicznego. Na przykład: “Jak za pomocą Social Mediów zwiększyć sprzedaż B2B”.

    „Potrzeby” swoich słuchaczy możesz wykorzystać do uświadomienia, co należy zrobić, by osiągnąć cel – przykładowo wskażesz, że sprzedaż B2B w głównej mierze opiera się na sprzedaży relacyjnej, do czego konieczne jest wykorzystanie social mediów – dzięki temu Twoi słuchacze uświadomią sobie potrzebę posiadania social mediów i prowadzenia w nich aktywnych działań. Wykorzystując „potrzeby” możesz także zaprezentować treści, które bezpośrednio będą odpowiadać na już uświadomione potrzeby słuchaczy. A więc na przykład wskażesz, jak krok po kroku nawiązywać relacje z osobami w mediach społecznościowych, za pomocą jakich funkcji je podtrzymywać i jak doprowadzić do finalizacji transakcji. Jeśli Twoje produkty, usługi, bądź wiedza ekspercka odpowiadają na potrzeby grupy docelowej to również warto je w ten sposób zaprezentować. O potrzebach słuchaczy nie bój się głośno mówić podczas swojego wystąpienia publicznego. To pokaże im, że doskonale rozumiesz czego im potrzeba, a Twoja prezentacja jest idealnie do nich dopasowana.

    Być może Twoje produkty, usługi lub wiedza ekspercka są „dodatkiem”, a więc nie są konieczne do osiągnięcia celu, jednak ich wykorzystanie podnosi komfort w drodze do jego realizacji. O tym także warto wspomnieć podczas wystąpienia publicznego.

    W swojej prezentacji nie zapomnij także o obawach słuchaczy. W każdym prezentowanym temacie pojawiają się pewne obawy, których mówcy nie rozwiewają od razu. Ogromna część pytań po prezentacjach to właśnie te, dotyczące obaw, które nie zostały rozwiane w trakcie wystąpienia publicznego. Zastanów się, jak można rozwiać obawy Twoich słuchaczy, aby zachęcić ich do pozyskania wiedzy, którą przekazujesz, zdobycia umiejętności, których ich uczysz lub zmiany postawy – a więc do realizacji celów każdego mówcy, który ceni sobie dobre praktyki komunikacji.

    Szkolenia z wystąpień publicznych i autoprezentacji w biznesie

    Dowiedź się więcej o prezentacjach biznesowych

    WSTĘP

    Jakie są na ogół pierwsze skojarzenia, kiedy słyszymy słowo „prezentacja”? Slajdy zapisane drobnym drukiem? Monotonia i schematyczność kolejnych, podobnych do siebie wystąpień? Niekończące się ciągi wykresów, analiz, danych? Wyczekiwanie końca? Właśnie! Okazuje się, że prawdziwym wyzwaniem jest takie poprowadzenie prezentacji, by odbiorca był zaciekawiony i zaangażowany, a prelegent zadowolony z osiągniętego celu. Sztuka prezentacji to dziedzina bardzo stara, lecz równocześnie niezwykle postępowa. Rytm i kierunki jej rozwoju są odzwierciedleniem zmian, jakie zachodzą we współczesnym świecie. Dlatego obecnie tak ważne są prostota, czytelność i oryginalność prezentacji. Dziś chcemy, by wystąpienia były krótkie, klarowne, ciekawe, esencjonalne i pozwalały w łatwy sposób zapamiętać najważniejsze kwestie. Ale to nie wszystko! Od prelegentów odczekujemy także charyzmy i kreatywności. Ze spotkania chcemy wyjść naładowani dobra energią, zmotywowani, uśmiechnięci, a przede wszystkim z poczuciem wykorzystania czasu.

    Prezentacja biznesowa

    Wystąpienia publiczne mają wiele odmian oraz funkcji i są niezwykle istotnym elementem komunikacji wewnątrz firmy. Pełnia role nośnika informacji – w krótkim czasie można dotrzeć do bardzo dużej grupy odbiorców. Co w takich prezentacjach jest najistotniejsze? Precyzyjna argumentacja, dobrze dobrany czas, umiejętne przeprowadzenie wnioskowania i logika wypowiedzi. Tu niebagatelną role odgrywają slajdy: przejrzyste, proste w odbiorze i uzupełniające wypowiedź prelegenta. Wyświetlane kolejne obrazy powinny podkreślać najważniejsze informacje i pomagać je zrozumieć oraz zapamiętać. Prezentacja coraz częściej służy wewnętrznemu transferowi wiedzy. Wysokiej klasy eksperci są proszeni o przeprowadzenie szkolenia z zakresu swojej specjalizacji dla współpracowników. Pozostaje jednak pytanie: jak to zrobić w sposób ciekawy i przystępny? Z takimi właśnie wątpliwościami zwracają się do nas działy HR z różnych, reprezentujących wszystkie możliwe branże firm. Co zrobić, by doskonały fachowiec wiedział, jak prowadzić dobra prezentacje szkoleniową? Co zrobić, by stres go nie blokował i nie utrudniał przekazu informacji? Przy podobnych wystąpieniach bardzo ważne jest dopasowanie języka i poziomu szczegółowości do potrzeb konkretnego odbiorcy. Liczy się przemyślana i logiczna struktura, a przede wszystkim komfort prelegenta, który dopiero wtedy, gdy czuje się swobodnie w nowej roli, może w pełni korzystać ze swojej wiedzy oraz doświadczeń.

    Expose szefa

    Szczególny rodzaj prezentacji to wystąpienie przełożonego przed podwładnymi. Znane powiedzenie mówi, że niezmienna w życiu jest tylko zmiana – dlatego informacja o zmianie staje się częstym tematem wystąpień menedżerskich. To problem ważny i trudny, wiążący się na ogół z dużymi emocjami. Taka prezentacja powinna być wyjątkowo dobrze przemyślana i przygotowana. Liczy się każde słowo. Liczą się tez uczucia, które mogą wzmacniać lub zaburzyć komunikacje werbalną. Istotą wystąpienia informującego o zmianie jest więc spójność komunikacyjna na poziomie słów, emocji oraz mowy ciała. Przełożeni stają również przed wyzwaniem poprowadzenia prezentacji motywującej. Jak skonstruować takie wystąpienia? Jakich użyć argumentów? Jak się komunikować, by budować i wzmacniać swój autorytet u podwładnych? Co pomoże przekonać ludzi? Istotną kwestią jest dobór narzędzi perswazji: sięganie po przykłady, umiejętne posługiwanie się historią, autentyczność, którą należy podkreślić prawidłową postawą i pracą głosem. Warto pamiętać, że dobrze przygotowane i poprowadzone expose szefa jest doskonałym narzędziem nie tylko wzmacniania autorytetu, lecz także budowania sprawnie działającego zespołu.

    Prezentacje sprzedażowe

    Rozwój biznesu to bez wątpienia pozyskiwanie nowych klientów. Prezentacja sprzedażowa jest wizytówką firmy. Zdarza się, że stanowi ostateczny argument, który może zaważyć na decyzji, zwłaszcza jeśli Klient rozpatruje kilka propozycji. Najczęstszym błędem wystąpień dla Klienta jest skupienie się na sobie – historii firmy, osiągnięciach, cechach produktu lub rozwiązaniach. Odbiorca bywa zarzucony górnolotnie brzmiącymi sformułowaniami, danymi i wykresami. Tymczasem istota prezentacji sprzedażowej powinno być powinno być zbudowanie swoistej więzi między produktem/rozwiązaniem a jego przyszłym użytkownikiem. Dobra prezentacja sprzedażowa jest jak lustro – klient powinien widzieć w niej odbicie własnych potrzeb, oczekiwań i problemów, których rozwiązanie znajduje się właśnie w naszej ofercie. Bez względu na rodzaj wystąpienia istnieje kilka ważnych zasad sztuki prezentacji. Warto o nich pamiętać. Poniżej, w formie skoncentrowanej, przedstawiamy i rekomendujemy te z nich, które – na podstawie naszego wieloletniego doświadczenia i setek skutecznych prezentacji – uznaliśmy za najcenniejsze dla wszystkich występujących publicznie.

    Przestań przemawiać i zacznij „rozmawiać”

    Trudności

    Jedną z największych bolączek prelegentów jest brak umiejętności nawiązywania dialogu z audytorium, a tę kompetencję uznajemy za absolutnie kluczową dla sukcesu wystąpienia. Często widzimy, jak osoba prowadząca prezentując zmienia się w spikera, który tylko wygłasza i pokazuje przygotowane przez siebie treści. Nie potrafi odbierać informacji zwrotnej od słuchaczy, nie inspiruje ich do myślenia i nie słucha. To szybko prowadzi do utraty uwagi odbiorców, a wystąpienie staje się po prostu nudne.


    Rozwiązanie

    Priorytet staje się nauczenie techniki „rozmawiania z publicznością” – jest to możliwe, nawet jeśli mówimy do kilkuset osób. Nazywamy to rezonansem ze słuchaczami. Prelegent powinien być jak radar – wysyłać i odbierać jednocześnie – nieustannie zainteresowanym tym, co się dzieje wokół. Dzięki temu zyskuje możliwość jednoczesnego prowadzenia myśli, emocji i utrzymywania ciągłej uwagi audytorium. Sposobem, aby to osiągnąć, jest m.in. zadawanie pytań – zarówno kierowanych do słuchaczy z „prośbą” o udzielenie odpowiedzi, jak i retorycznych, przy jednoczesnym stosowaniu pauz. Przerwy te stanowią ważna i potrzebną „przestrzeń” na refleksje słuchaczy: sprawiają, że udział w prezentacji jest ciekawszy. Kolejnym sposobem jest przyjęcie postawy, która streścić można jako „przechodzę na prezentację po coś, zamiast z czymś” – czyli po to, by dowiedzieć się, co słuchacze myślą o tym, co mam im do powiedzenia, by sprawdzić, jak na to zareagują. Takie podejście spowoduje, że będziemy chcieli więcej „odebrać” od audytorium, a nie tylko nadać przygotowaną wcześniej treść – zdecydowanie wzmocni to dialogowość wystąpienia.

    „Prezentacja ma być o mnie” – Twój słuchacz

    Trudność

    Wiele prelegentów koncertuje się tylko na przedstawieniu swojej prezentacji. Odpowiadają o nim, zapominając, że jest o tyle ciekawy dla słuchaczy, o ile odnosi się do ich rzeczywistości. Tacy prelegenci wpadają w pułapkę mówienia o tym co z ich punktu widzenia wydaje się istotne, bez refleksji, czy aby temat jest równie ważny dla słuchających. Często zdarza się to przedstawicielom handlowym, którzy mówią „prezentując swój produkt”. Błędem jest również wykorzystywanie „uniwersalnych” prezentacji i używanie ich bez wcześniejszego przeanalizowania potrzeb i oczekiwań odbiorców.


    Rozwiązanie

    „Prezentacja ma być o mnie” – powie słuchacz. Chociaż pewne nigdy tego nie usłyszycie, to przyjęcie założenia, że takie słowa wypowiada każdy ze słuchaczy, z pewnością pomoże Wam znacząco zwiększyć skuteczność wystąpień. Zadaniem prelegenta jest pokazanie związku między tym, o czym mówi, a rzeczywistością słuchaczy, ich codziennością. Im więcej „siebie” każdy z nich odnajdzie w prezentacji, tym bardziej będzie ona wartościowa i przekonywająca. Jest to możliwe dopiero po wcześniejszej analizie dokładnej analizie audytorium, dającej prezentującemu precyzyjną odpowiedź, przed kim będzie występować i- w konsekwencji – jak skonstruować przekaz, aby zaciekawić.

    Prezentacja to narzędzie, a nie cel

    Trudność

    Często spotykanym błędem prelegentów jest przekonywanie, że ich zadanie ogranicza się do przekazania informacji. Na pytanie, jaki jest cel ich wystąpienia odpowiadając: „Chce zaprezentować, przedstawić, omówić..” Nieprawda! To nie powinien być cel, tylko droga do celu! Tymczasem zdarza się, że prezenterzy stają przed odbiorcami bez refleksji, do czego prezentacja ma doprowadzić, w efekcie utrudniając sobie osiągniecie sukcesu.


    Rozwiązanie

    Rezultat należy bardzo precyzyjnie określić. To jak planowanie podróży — im dokładniej wiesz, gdzie chcesz dojechać, tym lepiej możesz opracować całą wyprawę, wyznaczyć trasę i odpowiednio się do niej przygotować. Pamiętajmy, że bohaterami wystąpienia są słuchacze.

    Jak określić cel?

    Zapytaj siebie samego nie o to, jaki jest cel, ale o to, jaki ma być efekt Twojego wystąpienia. Wówczas pytasz nie o zamiar, lecz o rezultat, który wystąpienie ma przynieść.

    Myśl „perspektywą słuchaczy” – co ma nimi poruszyć, co oni mają zrobić? Co ma się w nich zmienić? Takie podejście zabezpieczy Cię przed „opowiadaniem o temacie”. Pozwoli zwiększyć perswazyjność wystąpienia, poprowadzić je w sposób znacznie bardziej angażujący słuchaczy, a przede wszystkim uzyskać pożądaną zmianę i oczekiwanie działania z ich strony.

    Nie daj słuchaczom wyboru

    Trudności

    W jaki sposób, posługując się prezentacją multimedialną, możesz działać na swoją korzyść? Otóż audytorium ma dwa źródła informacji. Jedno to Ty, a drugie to ekran ze slajdami. Prawda jest taka, że jesteście dla siebie konkurencją. W związku z tym należy świadomie kierować uwagę słuchaczy. Jeśli wyświetlasz slajd z dużą ilością tekstu, p. kilka podpunktów, słuchacze automatycznie zaczną czytać tekst i przestaną Cię słuchać – wtedy przegrasz tę konkurencję. Odbiorcom trudno jest jednoznacznie czytać i słuchać. Najczęściej wybierają wówczas czytanie. Dodatkowo, jeśli omawiasz każdy z punktów oddzielnie, a wyświetlasz je wszystkie naraz, to zdradzasz, o czym będziesz mówił za chwilę, i słuchacze zdecydowanie szybciej się znudzą.


    Rozwiązanie

    Zastosuj animację, niech kolejny punkt pojawi się dopiero wtedy, kiedy skończysz mówić o poprzednim. Wówczas utrzymasz uwagę. Nie dawaj słuchaczom wyboru 0 czy mają czytać tekst na slajdzie, czy słuchać Ciebie. Świadomie kieruj ich uwagą. Pamiętaj także, by mówiąc ważne rzeczy, nie pokazywać na slajdzie czegoś „nazbyt atrakcyjnego (kolorowe i skomplikowane grafiki, sugestywne zdjęcia), gdyż to również może ich rozpraszać. Pamięta – Twoja prezentacja powinna być jak trzymający w napięciu film, w którym nie wiadomo, co się za chwilę wydarzy.

    Znajdź swój sposób na zmniejszenie poziomu stresu

    Trudność

    „Już na tydzień przed prezentacja nie mogłam spać”

    „Dąłbym wiele, aby ktoś zrobił to za mnie.”

    „Kiedy staje przed ludźmi, doznaje paraliżu, zapominam o wszystkim, co wiem.”

    Jest mnóstwo ludzi, którzy są wybitnymi ekspertami w swojej dziedzinie, ale kiedy wychodzą przed audytorium, odczuwają potworny stres. Zdenerwowanie blokuje dostęp do ich wiedzy oraz skutecznie uniemożliwia swobodne komunikowanie się z otoczeniem. W efekcie ich wystąpienie często kończy się porażką. Ma to podwójnie negatywny skutek. Po pierwsze, ich prezentacja się nie udaje. Po drugie, negatywne emocje, jakie temu towarzyszą, powstrzymują ich przed podejmowaniem kolejnych prób występowania, co nie powala doskonalić się w tym obszarze. Nie wierzą też w to, że kiedyś się to zmieni.


    Rozwiązanie

    Stres przed wystąpieniem publicznym jest rzeczą naturalną. U każdego może się przejawiać w inny sposób. Warto przyjrzeć się temu, co tak naprawdę nas denerwuje, kiedy myślimy o wystąpieniu. Czego się obawiamy? Co możemy zrobić, żeby się to nie wydarzyło?

    Jednym z najczęstszych powodów stresu jest obawa przed trudnymi pytaniami. Przygotowując prezentacje warto, pochylić się właśnie nad tą kwestią: jakich pytań się obawiam? To najlepszy sposób, by uzupełnić wiedzę, przećwiczyć odpowiedzi i dzięki temu wzmocnić poczucie pewności siebie. Bardzo dobre efekty przynosi też nagranie próby wystąpienia. Stres będzie Cię ograniczał, dopóki nie znajdziesz na niego sposobu.

    Stwórz logiczną strukturę w formie pytań

    Trudność

    „Prezentacja jutro. Czas 15 minut. Przekonaj ich!” – to słowa, które ludzie biznesu coraz częściej słyszą od swoich przełożonych. Czasu mniej, a wymagania rosną. Prelegenci toną wówczas w morzu danych, które chcą przekazać – nie wiedzą, co wybrać, a co pominąć. Zapewniają slajdy mnóstwem informacji, czym często „strzelają sobie w stopę”.


    Rozwiązanie

    Zastosuj strategie pytań. Zastanów się, na jakie najważniejsze pytania słuchacze powinni znaleźć odpowiedź w Twoim wystąpieniu oraz na jakie Ty sam chcesz, by usłyszeli odpowiedź. Ułóż je w dobrej kolejności i sam zdecyduj, ile czasu będziesz potrzebował na każde z nich. Możesz nauczyć się ich na pamięć lub zapisać na kartce i spoglądać na nią podczas prezentacji. Sztuka prezentacji to umiejętność tworzenia wypowiedzi opartej na precyzyjne sowa, logice wnioskowania i argumentowania oraz inteligencji emocjonalnej. Bez wątpienia odrywa ważną rolę w świecie biznesu, dlatego warto doskonalić swoje umiejętności właśnie w tym zakresie. W jaki sposób najlepiej to zrobić? Cóż, po pierwsze: z pewnością osiągniecie perfekcji w publicznym występowaniu ułatwi stosowanie tych kilku prostych zasad, omówionych w niniejszym artykule. Po drugie: „ćwiczenie czyni mistrza”. Nie ma chyba lepszej metody, szczególnie w dziedzinie prezentacji, niż trenowanie swoich umiejętności w praktyce! Najlepiej, pod okiem naszych ekspertów 😉

    Dlaczego warto uczyć się występować publicznie?

    Od wieków wystąpienia publiczne decydowały o tym, jak oceniali nas inni ludzie. Umiejętność ta bezpośrednio wpływa na Twoją pewność siebie. Biorąc udział w warsztatach z wystąpień publicznych, nauczysz się budować autorytet, robić dobre wrażenie i pokazywać swoje mocne strony podczas wystąpienia przed audytorium. Dowiesz się, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach, jak opanować stres, czy czego unikać podczas prezentacji biznesowych. Przygotowanie prezentacji zacznie zajmować mniej Twojego czasu. Podczas szkolenia uzyskasz odpowiedz na kluczowe pytania dotyczące prezentacji biznesowych i wystąpień publicznych takie jak: -jak budować zaangażowanie odbiorców, -jak wygląda atrakcyjna prezentacja, -jak opanować mowę ciała, aby Twoja komunikacja niewerbalna wspierała cel prezentacji, -jak utrzymywać prawidłowy kontakt wzrokowy, -jak dotrzeć do potrzeb Klienta/ów i do ostatniej chwili wystąpienia zachować ich uwagę, -jaki powinien być przebieg prezentacji, -jak przygotować się do prowadzenia prezentacji online. Wiemy, jak sprawić by Twoja autoprezentacja podczas wystąpień biznesowych osiągnęła nową jakość. Trenerzy szkolenia zapewniają indywidualne podejście, dopasowany do Twoich potrzeb proces szkoleniowy, ćwiczenia oraz materiały szkoleniowe, co przełoży się na nową jakość wystąpień publicznych i bardzo wysoko oceniane prezentacje biznesowe. Wśród poznanych technik znajdziesz m.in. techniki opowiadania angażujących historii, techniki odpowiadania na trudne pytania słuchaczy, techniki wywierania wpływu w prezentacjach biznesowych. Umiejętność budowania skutecznych prezentacji biznesowych, zdobycie swobody podczas ich wygłaszania to coś, co definiuje dobre przygotowanie do pracy zarówno w zespole, jak i bezpośrednio z Klientem. Weź udział w szkoleniu z wystąpień publicznych. Czerp więcej przyjemności ze swojej pracy i rosnącego poczucia pewności siebie.

    Co jeszcze podnosi
    skuteczność naszych szkoleń?

    Zadzwoń a z chęcią opowiemy Ci o innych sprawdzonych metodach naszej pracy
    791 633 606