Storyleading – historie jako narzędzie lidera

25 października 2021
4 min. czytania

Opowiadanie historii w przywództwie jest świetnym sposobem na to, aby uatrakcyjnić i wzmocnić swój przekaz. Umiejętny storytelling może szybciej przekonać do zmiany zachowania pracowników niż powolne tłumaczenie, dlaczego nowe zachowanie jest lepsze od starego. Historia nie tylko może być bardziej perswazyjna, ale będzie ją również łatwiej zapamiętać. A jeśli będzie naprawdę dobra, może być początkiem dużej zmiany w firmie. Jednak najpierw należy odpowiedzieć na pytanie w jakim konkretnym celu opowiadać historie?

Przyjrzyj się poniższej matrycy zmiany organizacji w firmie. Zastanów się jakie są główne problemy w Twojej firmie (stan aktualny) oraz jak wyglądałaby sytuacja, gdyby ten problem został rozwiązany (stan pożądany). Następnie zastanów się nad tym jakie przeszkody pojawiają się na drodze tej zmiany (zarówno wewnętrzne pracowników – np. lenistwo jak i zewnętrzne – brak ustawy umożliwiającej wypuszczenie na rynek nowego produktu). Następnie pomyśl na tym, jakimi racjonalnymi argumentami mógłbyś przekonać pracowników do rozwiązania tego problemu. Na samym końcu zastanów się jakiego rodzaju historia mogłaby przekonać pracowników do podjęcia tego działania.

 

STRUKTURA HISTORII

Niezależnie od tego, czy mówimy o filmie „Władca pierścieni”, „Harrym Potterze”, czy opowieści, którą raczy nas dziadek z czasów młodości to w większości przypadków znajdziemy trzy podstawowe części: wprowadzenie, rozwinięcie i zakończenie. Jednak to, co czyni historię wyjątkową to punkt zwrotny. To właśnie ten moment budzi największe emocje, które zwiększają perswazyjność danej historii. Bez tego punktu historia traci na dynamice, przez co również trudniej ją zapamiętać. Kiedy będziesz pracować nad historią postaraj się wprowadzić wszystkie te elementy. Nie musi to oznaczać, że historia bez punktu zwrotnego nie będzie warta opowiedzenia. Oznacza to po prostu, że będzie trzeba popracować nad atrakcyjnym przedstawieniem całej historii, aby warto było jej używać.

 

KIEDY OPOWIADAĆ?

Na opowiadanie historii swoim pracownikom nie zawsze jest odpowiedni moment, dlatego warto jest przyjrzeć się dokładniej jakie masz możliwości w swojej firmie na zastosowanie storytellingu. Poniżej prezentujemy listę sytuacji, w których jest dobry czas na historie.

  • Expose Szefa
  • Spotkanie podsumowujące (miesiąc, kwartał, rok)
  • Luźne wyjście po pracy
  • Wspólny udział w konferencji
  • Wyjazd w delegację
  • Mail (w formie tekstu lub wideo wysłany do wszystkich pracowników firmy (Intranet))

Najbardziej istotne jest tutaj to, aby przed opowiadaniem historii mieć pewność, że Twoi odbiorcy kierują swoją uwagę na Ciebie. Warto zadbać o to, abyś był dobrze słyszalny i widzialny. Kiedy opowiadasz historie odnoszące się do wartości (bardzo poruszające) lepiej jest je opowiadać na zamkniętych spotkaniach niż w miejscach publicznych. Hałas na konferencji, czy w hotelowej restauracji może obniżyć siłę przekazu Twojej historii. Dlatego zanim wypowiesz pierwsze słowa swojej historii, zadaj sobie pytanie, czy to jest aby na pewno dobry moment na to.

 

SKĄD BRAĆ HISTORIE?

Jednym z podstawowych pytań dotyczących storytellingu liderskiego jest „Skąd brać te historie?”. Najlepszymi miejscem, gdzie warto ich szukać jest własna pamięć. Często się zdarza, że będąc liderami innych ludzi mamy ze sobą kilkanaście, jeśli nie dziesiątki lat doświadczeń. Dlatego jeśli nie mamy historii, która przychodzi nam od razu, warto jest przyjrzeć się swojej przeszłości bliżej. W tym celu przygotuj swoje CV i spójrz po kolei na miejsca, w których pracowałeś. Na kartce obok wypisz hasła, które będą symbolizowały historie, które są warte opowiedzenia  innym ludziom. Poszukaj ich patrząc przez pryzmat rodzajów historii opisany wcześniej.

Jednak nie każdy doświadczył wielu sytuacji wartych do opowiedzenia, dlatego w takiej sytuacji należy szukać gdzie indziej niż we własnej pamięci. Oto i te miejsca:

  • Historie innych pracowników firmy
  • Historie bliskich
  • Książki i filmy
  • Współczesne wydarzenia

Jednak warto jest pamiętać, o tym, że najłatwiej będzie nam opowiadać swoje własne historie. W przypadku innych historii może być ciężko zapamiętać szczegóły wydarzeń oraz trudniej będzie nam zaangażować się emocjonalnie w historię innej osoby.

 

JAK OPOWIADAĆ?

Niestety nawet najciekawsza historia opowiedziana w sposób nudny nie spełni swojej funkcji. Dlatego warto się przyjrzeć temu, co można zrobić, aby zwiększyć atrakcyjność danej historii. Poniżej znajdziesz kilka zasad, które ułatwią Ci utrzymanie uwagi słuchaczy oraz wzbudzenie w nich emocji.

  • Opis wewnętrznego świata bohatera: myśli i emocje
  • Odgrywanie postaci – cytowanie bohaterów
  • Emocjonalny sposób opowiadania
  • Przemiana bohatera
  • Momenty zaskoczenia (niespodziewane zwroty akcji)
  • Teksty wprowadzające do historii podnoszące ciekawość słuchacza

Jednak najważniejsze będzie po prostu to, jakie efekty dają opowiedziane historie w Twojej firmie. Dlatego próbuj różnych historii i sprawdzaj jak na nie reagują Twoi pracownicy. Jest duża szansa, że im więcej będziesz opowiadał te historie i je później analizował to będziesz w tym coraz lepszy.

 

Jeśli chcesz popracować nad swoimi liderskimi wystąpieniami w świetnej atmosferze to przyjdź na nasze najbliższe szkolenie!https://aktren.pl/oferta/szkolenia-otwarte/wystapienia-publiczne-dla-liderow/

Adam Zadrożny

Pomagam przygotowywać świetne wystąpienia biznesowe. Pracuję zarówno z dużymi firmami, startupami, które są na początku swojej drogi jak i przedsiębiorcami. Wraz z uczestnikami szkoleń pracuję nad tym, aby spotkania sprzedażowe, prezentacje przed zarządem, czy prezentacje dla inwestorów były jak najlepsze. Uczę jak szybko i skutecznie używać programu PowerPoint lub Google Slides. Tworzę slajdy na zamówienie.

Podziel się!
trener wystąpień publicznych

Zacznijmy razem
coś wielkiego!