Ostatnie kilka minut Twojego wystąpienia. Nie wypada skończyć nagle. Zwykłe „Dziękuję Państwu. Do widzenia.” nie zostawi w słuchaczach najlepszego wrażenia. Dlatego warto przyjrzeć się temu tematowi trochę bliżej. Jak skończyć swoją prezentację tak, aby zapaść w pamięci słuchaczy na długo oraz zwiększyć swoje szanse na realizację swoich celów? Przede wszystkim należy to głęboko przemyśleć.
Zanim zaczniesz rozpisywać dokładnie słowa, które chciałbyś użyć na koniec swojego wystąpienia należy cofnąć się parę kroków. Zadaj sobie pytanie jaki jest najważniejszy efekt, który chcesz osiągnąć w swojej prezentacji. Jeśli chcesz swoich słuchaczy czegoś nauczyć – pomyśl o powtórzeniu najważniejszych informacji w atrakcyjny sposób. W takim przypadku możesz też zaproponować mały quiz, aby sprawdzić efektywność Twojego wystąpienia. Jeśli dodasz do tego możliwość zdobywania punktów/nagrody (a zakomunikujesz to jeszcze na początku wystąpienia) zwiększysz motywację słuchaczy, do zwracania większej uwagi na to, co mówisz. W innym przypadku, kiedy chcesz przekonać swoich słuchaczy do zakupienia Twojej usługi lub produktu, pomyśl w jaki atrakcyjny sposób możesz przypomnieć korzyści Twojego rozwiązania, o których mówiłeś przez całą prezentację.
Ważnym elementem zakończenia jest znane z marketingu Call To Action, które oznacza wezwanie do działania. Jeśli zależy Ci na konkretnym efekcie Twojego wystąpienia zawarcie konkretnej prośby lub zachęty zwiększy szansę na wystąpienie tego działania u słuchaczy. Na początku warto się zastanowić nad tym, na jakim zachowaniu naszych odbiorców nam najbardziej zależy. Jeśli chcesz, aby wykorzystali wiedzę z Twojego wystąpienia w swojej pracy, opowiedz o konkretnych przykładach, w których mogą to zrobić. Jeśli chcesz, aby zapisali się na Twój newsletter, powiedz dokładnie jak mają to zrobić. Jeśli chcesz, abyście spotkali się w przyszłości ustal moment, w którym porozmawiacie o szczegółach spotkania. Ważne jest, aby ta prośba była prosta do wykonania, dlatego postaraj się ją sformułować tak, aby miała jak najmniej kroków.
Odbiorcy zapamiętują przede wszystkim to, co budzi w nich emocje. Jednym z najlepszych sposobów na to jest opowiadanie historii. Ten element może być również pewną wersją Call To Action. Jednak to się może zadziać tylko wtedy, kiedy morał historii będzie jasny. Nie zależy nam tutaj na opowiedzeniu historii, która wzbudza emocje, ale zachęca do działania. Może zdarzyć się tak, że historia dla Ciebie ma jasny przekaz, jednak odbiorcy, którzy usłyszą ją po raz pierwszy mogą mieć całkowicie przeciwne poczucie. Dlatego zanim wykorzystasz historię podczas prezentacji opowiedz ją kilku osobom, które jej wcześniej nie słyszały i zapytaj się ich jaka płynie z nich nich lekcja. Jeśli od nich wszystkich usłyszysz taki sam wniosek śmiało możesz wykorzystywać tą historię przy większych audytoriach.
Opowiadanie historii jest sztuką, której można się nauczyć. Możesz to rozpocząć od poproszenia swoich znajomych o informację zwrotną pod kątem atrakcyjności Twojego opowiadania. Poproś ich o rady i zastosuj je następnym razem. Może to być zarówno historia dotycząca fikcyjnego bohatera jak i Twoja własna. Jednak jeśli nie opowiadasz często historii lepiej będzie wybrać swoją historię, aby uniknąć wątpliwości dotyczących szczegółów w trakcie opowiadania. Po prostu lepiej pamiętamy to, co sami doświadczyliśmy niż to, co przeczytaliśmy w książce lub usłyszeliśmy od znajomego. Najważniejsze będzie to, aby morał bez problemu pojawił się w głowach słuchaczy tuż po zakończeniu Twojej opowieści oraz to, żeby zachęcał do podjęcia konkretnego działania, na którym Ci zależy.
Biorąc pod uwagę działanie efektu świeżości (lepiej pamiętamy informacje, które nadeszły później niż wcześniej), to właśnie zakończenie może być najlepiej zapamiętane z całego Twojego wystąpienia. Jeśli chcesz uniknąć wątpliwości w głowie słuchaczy dotyczących tego, o co chodziło w Twojej prezentacji dokładnie przemyśl jaki chcesz, aby był efekt Twojego spotkania z grupą. Następnie dopasuj odpowiedni sposób zakończenia do upragnionego stanu rzeczy. Czasem może to być zwykłe podsumowanie najważniejszych informacji, zachęta do konkretnego działania, a innym razem lepiej będzie opowiedzieć historię.
A może macie jakieś swoje ulubione sposoby na kończenie wystąpień? Jeśli tak, dajcie znać o nich w komentarzach!
Jeśli chcesz zwiększyć swoje umiejętności związane z wystąpieniami publicznymi spójrz na naszą ofertę: https://aktren.pl/oferta/
Pomagam przygotowywać świetne wystąpienia biznesowe. Pracuję zarówno z dużymi firmami, startupami, które są na początku swojej drogi jak i przedsiębiorcami. Wraz z uczestnikami szkoleń pracuję nad tym, aby spotkania sprzedażowe, prezentacje przed zarządem, czy prezentacje dla inwestorów były jak najlepsze. Uczę jak szybko i skutecznie używać programu PowerPoint lub Google Slides. Tworzę slajdy na zamówienie.
Zadzwoń:
Napisz: