Jak zainteresowa膰 s艂uchaczy podczas wyst膮pie艅 publicznych?

25 stycznia 2021
8 min. czytania

Cz臋艣膰 1 – O co zadba膰

馃挕 Na ka偶de wyst膮pienie publiczne sk艂adaj膮 si臋 trzy kluczowe elementy. S膮 nimi: tre艣膰, forma oraz interakcje ze s艂uchaczami. Je艣li nie zadbamy odpowiednio o ka偶d膮 z tych kwestii, nasza prezentacja nie wypadnie korzystnie. Na tre艣膰 wyst膮pienia biznesowego sk艂ada si臋 wszystko to, co m贸wimy. Mo偶emy swoim s艂uchaczom dostarczy膰 informacji o nas, o naszej firmie, produkcie, us艂ugach czy projekcie. Mo偶emy m贸wi膰 r贸wnie偶 o korzy艣ciach p艂yn膮cych ze wsp贸艂pracy z nasz膮 firm膮. Aby prezentowane przez nas tre艣ci by艂y atrakcyjne dla odbiorc贸w, nale偶y zadba膰 o drugi kluczowy element wyst膮pie艅 publicznych – form臋.

Forma to jakby opakowanie dla tre艣ci. Sk艂adaj膮 si臋 na ni膮 m.in. wygl膮d slajd贸w naszej prezentacji czy umiej臋tno艣膰 aran偶owania przestrzeni wok贸艂 siebie i poruszanie si臋 w niej. Elementem formy jest tak偶e wygl膮d prelegenta oraz jego zachowanie, ton mowy, odpowiednia gestykulacja.

Podczas wyst膮pienia publicznego du偶e znaczenie maj膮 emocje. To one determinuj膮 nasze zachowanie czyli wp艂ywaj膮 na mow臋 cia艂a, kontakt wzrokowy czy okazywany entuzjazm. Forma naszej prezentacji biznesowej wp艂ywa na odbi贸r tre艣ci, kt贸r膮 przekazujemy s艂uchaczom. Czasem trudne lub niezbyt interesuj膮ce informacje, przekazywane w odpowiedniej formie staj膮 si臋 naprawd臋 ciekawym tematem dla odbiorc贸w.

Trzecim fundamentem dla dobrego wyst膮pienia biznesowego jest interakcja ze s艂uchaczami. Niestety bardzo wielu prelegent贸w w trakcie przygotowa艅 do swojej przemowy zapomina o s艂uchaczach. Najwi臋cej czasu po艣wi臋ca si臋 przygotowaniu tre艣ci, nast臋pnie formy w jakiej si臋 t臋 tre艣膰 przedstawia. Ca艂kowicie natomiast zapomniana jest kwestia interakcji ze s艂uchaczami.

Ka偶da z trzech opisanych wy偶ej sk艂adowych jest r贸wnie wa偶na dla jako艣ci wyst膮pienia. Warto wi臋c zaplanowa膰 tak偶e nawi膮zanie kontaktu z odbiorcami, aby to, co m贸wimy sta艂o si臋 dla nich interesuj膮ce i bardziej przyst臋pne. Szerzej o ka偶dym z filar贸w profesjonalnego wyst膮pienia publicznego dowiecie si臋 z kolejnych cz臋艣ci artyku艂u.

Cz臋艣膰 2 – Tre艣膰 wyst膮pienia

Jak ju偶 wiecie z poprzedniego fragmentu („Jak zainteresowa膰 s艂uchaczy cz.1 – O co zadba膰”), na ka偶de wyst膮pienie biznesowe sk艂adaj膮 si臋 trzy elementy: tre艣膰, forma oraz interakcja ze s艂uchaczami. Tre艣膰 to wszystko to, co mamy do powiedzenia swoim s艂uchaczom. Jak zatem dopasowa膰 swoj膮 tre艣膰 do wyst膮pienia oraz przede wszystkim do odbiorc贸w? Jak sprawi膰 by to, co chcemy im powiedzie膰 by艂o dla nich atrakcyjne i ciekawe? Warto kierowa膰 si臋 pewn膮 zasad膮, stosowan膮 przez profesjonalnych m贸wc贸w biznesowych. Radz膮 oni, aby nie m贸wi膰 s艂uchaczom wszystkiego, co mamy do powiedzenia, lecz m贸wi膰 tylko to, co oni sami chc膮 us艂ysze膰. Tre艣膰 dopasowana do naszego s艂uchacza ma dla niego znaczenie. Trafi do niego i zostanie zapami臋tana, a my osi膮gniemy cel przem贸wienia biznesowego.

Kolejnym sposobem na efektywny dob贸r tre艣ci jest zadawanie sobie pytania: Po co ja to m贸wi臋? Jaki efekt chc臋 osi膮gn膮膰? Czy to co powiem wp艂ynie w jaki艣 spos贸b na odbiorc臋? Je艣li odpowiedzi na powy偶sze pytania b臋d膮 niejasne czy te偶 niezadawalaj膮ce, warto opu艣ci膰 kilka niepotrzebnych akapit贸w w wypowiedzi. Mo偶na je natomiast zast膮pi膰 inn膮 tre艣ci膮, kt贸ra przyci膮gnie uwag臋 s艂uchacza i przyniesie oczekiwane efekty prelegentowi.

Zainteresowanie odbiorc贸w naj艂atwiej zdoby膰 m贸wi膮c o nich samych. Ka偶dy s艂uchacz lubi, kiedy m贸wi si臋 o nim. Mo偶e nie dos艂ownie, ale zasada jest prosta: tre艣ci, kt贸re poruszamy w prezentacji powinny mie膰 prze艂o偶enie na 偶ycie s艂uchacza. Lepiej jest m贸wi膰 o korzy艣ciach p艂yn膮cych z zakupu, ni偶 opisywa膰 wprost dany produkt czy us艂ug臋. Mo偶na opowiedzie膰 o bezpiecze艅stwie, spokoju i komforcie, kt贸re zagwarantuje nam kupno tego produktu.

Ostatni膮, ale r贸wnie wa偶n膮 kwesti膮 przy planowaniu wyst膮pienia biznesowego jest sprawdzenie czy tre艣膰 jest interesuj膮ca ju偶 od samego pocz膮tku. Je偶eli oka偶e si臋, 偶e najwa偶niejsze i najbardziej intryguj膮ce informacje chcemy przekaza膰 dopiero po kilkunastu minutach od rozpocz臋cia wyst膮pienia publicznego, to niezw艂ocznie nale偶y przeredagowa膰 jego tre艣膰. To, co wa偶ne i atrakcyjne w tre艣ci wyst膮pienia warto przekaza膰 s艂uchaczom ju偶 na pocz膮tku, najlepiej w pierwszej minucie przemowy. Nie oczekujmy, 偶e odbiorcy b臋d膮 skupieni na naszych s艂owach przez kilkana艣cie minut prezentacji, z nadziej膮, 偶e wreszcie us艂ysz膮 co艣, co ich zaciekawi.

O tym, jak nasz膮 tre艣膰 przedstawi膰 w odpowiedniej formie dowiedzie si臋 z kolejnej cz臋艣ci wpisu.

Cz臋艣膰 3 鈥 Forma wyst膮pienia

W艣r贸d trzech najwa偶niejszych aspekt贸w wyst膮pienia publicznego jest jego forma. Pierwszym skojarzeniem z 鈥瀎orm膮鈥 jest wygl膮d (szata graficzna) prezentacji multimedialnej. Aby nasz produkt czy us艂uga by艂y odbierane jako warto艣ciowe i godne zaufania, nale偶y przygotowa膰 prezentacje w spos贸b elegancki wizualnie, oszcz臋dny i estetyczny. To wa偶na strona przygotowania wyst膮pienia publicznego, ale nie jedyna. Elementem formy w wyst膮pieniu biznesowym jeste艣my przede wszystkim my sami. To jak si臋 czujemy i jakie emocje nami kieruj膮.

Autorytet u s艂uchaczy budujemy poprzez pewno艣膰 siebie, otwarto艣膰 i przekonanie o s艂uszno艣ci omawianego przez nas tematu. S艂uchacze widz膮c nas pewnych siebie i zaanga偶owanych, przyjmuj膮, 偶e produkt czy us艂uga, o kt贸rej m贸wimy, tak偶e jest solidna i godna zaufania. Pami臋tajmy, 偶e entuzjazm jest zara藕liwy! Zatem swobodna mowa, wyra藕ne k艂adzenie akcent贸w na najwa偶niejsze kwestie, gestykulacja, zmiana tonu 鈥 to wszystko pobudza naszych s艂uchaczy. 聽Zaanga偶owanie sprawia, 偶e i odbiorcy anga偶uj膮 si臋 w nasze wyst膮pienie. To, co negatywnie wp艂ywa na odbi贸r prelegenta przez widowni臋, to chaotyczna gestykulacja, niechlujny ubi贸r. Jeste艣my wizyt贸wk膮 naszej firmy, wi臋c zadbajmy o to, by budzi膰 tylko pozytywne skojarzania.

M贸wi膮c o korzy艣ciach p艂yn膮cych z proponowanej us艂ugi warto ubra膰 je w anegdoty lub kr贸tkie dygresje. Jest to tak zwany storytelling, bardzo lubiany przez odbiorc贸w wyst膮pie艅 biznesowych. Rodzi skojarzenia, pobudza wyobra藕ni臋. Dzi臋ki niemu mo偶emy w prosty spos贸b dotrze膰 do s艂uchaczy i osi膮gn膮膰 sw贸j cel biznesowy.

Podsumowuj膮c, nie tylko tre艣膰 liczy si臋 w wyst膮pieniach przed publiczno艣ci膮, ale tak偶e forma jej podania. S膮 to dwie z trzech fundamentalnych kwestii, gwarantuj膮cych sukces w wyst膮pieniach publicznych. Warto po艣wi臋ci膰 im uwag臋 w r贸wnym stopniu. Trzeci filar, na kt贸rym stoi profesjonalna prezentacja to interakcja z odbiorcami. O niej w kolejnej cz臋艣ci.

Cz臋艣膰 4 – Interakcja

Obok odpowiednio dobranej tre艣ci i formy, fundamentaln膮 kwesti膮 profesjonalnego wyst膮pienia publicznego jest interakcja ze s艂uchaczami. Planowanie kontaktu z odbiorcami jest rzadko praktykowane przez prelegent贸w, co niestety nie wp艂ywa korzystnie na jako艣膰 ich wyst膮pie艅. W trakcie przygotowa艅 do przemowy stawiamy nacisk g艂贸wnie na tworzenie interesuj膮cej tre艣ci oraz przedstawienie jej we w艂a艣ciwej formie, marginalizujemy jednak temat budowania interakcji z widowni膮.

Je艣li chcemy zrobi膰 wra偶enie na swoich s艂uchaczach, po艣wi臋膰my tak偶e czas na przygotowanie planu interakcji z odbiorcami. Wej艣cie w kontakt ze s艂uchaczami sprawi, 偶e b臋d膮 zaanga偶owani w nasze wyst膮pienie. W efekcie nie odczuj膮 up艂ywaj膮cego czasu, a nasza przemowa ich nie znudzi, nawet je艣li potrwa d艂u偶ej ni偶 godzin臋. Je偶eli uda nam si臋 zainteresowa膰 s艂uchaczy, to nasze wyst膮pienie biznesowe b臋dzie skuteczne. A to oznacza, 偶e i my b臋dziemy skuteczni.

Owocem odpowiednio nawi膮zanego kontaktu z publiczno艣ci膮 jest relacja. Jej fundamentami s膮 wzajemna sympatia, szacunek, autorytet i zainteresowanie. Wa偶ne jest, aby zainteresowanie wyp艂ywa艂o przede wszystkim ze strony prelegenta. Powinien obserwowa膰 swoich s艂uchaczy oraz interesowa膰 si臋 tym, co dzieje si臋 na widowni. Ca艂y wysi艂ek w艂o偶ony w nawi膮zanie w艂a艣ciwego kontaktu ze s艂uchaczami zaowocuje sukcesem naszego wyst膮pienia biznesowego.

Je偶eli wejdziemy ju偶 w interakcj臋 i zrodzi si臋 mi臋dzy nami pewna relacja, pami臋tajmy by j膮 dalej kszta艂towa膰. Je艣li przyjmiemy, 偶e 鈥瀖y鈥 jako prelegenci m贸wimy, a 鈥瀘ni鈥 czyli widownia s艂uchaj膮, to nasze wyst膮pienie publiczne zamieni si臋 w monolog. Prowadzenie monologu nie jest domen膮 profesjonalnego m贸wcy. Dobry prelegent opr贸cz tego, 偶e potrafi pi臋knie opowiada膰, umie tak偶e s艂ucha膰. Umiej臋tno艣膰 s艂uchania to cecha, kt贸r膮 warto posi膮艣膰, aby ka偶de nasze wyst膮pienie biznesowe odnios艂o sukces.

Pami臋tajmy, 偶e ka偶de wyst膮pienie publiczne opiera si臋 o trzy, tak samo wa偶ne, filary: tre艣膰, form臋 oraz interakcj臋. Aby odnie艣膰 sukces w przemowie biznesowej nie mo偶emy zaniedba膰 偶adnego z nich.

Cz臋艣膰 5 鈥 Budowanie relacji

Gdyby wyst膮pienia biznesowe przedstawi膰 w formie piramidy, to na jej szczycie znalaz艂by si臋 sukces, a zaraz pod nim skuteczne przemowy prelegent贸w. Co jednak znajdowa艂oby si臋 na samym dole, czyli co by艂oby fundamentem tej piramidy? Z ca艂膮 pewno艣ci膮 kontakt z publiczno艣ci膮, a przede wszystkim kontakt wzrokowy.

Nasze wyst膮pienie publiczne nie zaczyna si臋 z momentem wypowiedzenia pierwszego s艂owa, lecz ju偶 du偶o wcze艣niej. Odk膮d jeste艣my widoczni dla publiczno艣ci, wyst臋pujemy ju偶 publicznie. I ju偶 na samym pocz膮tku, czyli od momentu wej艣cia na sal臋, warto wej艣膰 w interakcj臋 z publiczno艣ci膮. Idealnym sposobem na zbudowanie relacji ze s艂uchaczami jest zainicjowanie kr贸tkiej rozmowy, niekoniecznie dotycz膮cej wyst膮pienia. Zaczynamy by膰 postrzegani jako osoby otwarte i pewne siebie. Budzimy tak偶e ni膰 sympatii ze strony odbiorc贸w, a to mo偶e nam pom贸c w pozytywnym odbiorze ca艂ego naszego wyst膮pienia.

Zadawanie pyta艅, czy to retorycznych samemu sobie czy te偶 pyta艅 do publiczno艣ci, pozwala na zaanga偶owanie s艂uchaczy. Staj膮 si臋 bardziej aktywni, nie odp艂ywaj膮 my艣lami gdzie艣 daleko i wi臋cej wynosz膮 z naszej prezentacji. Nieod艂膮cznym elementem dobrych wyst膮pie艅 publicznych jest tak偶e humor. Mo偶e zdarzy膰 si臋 tak, 偶e sami nie b臋dziemy potrafili wprowadzi膰 element贸w humoru w nasze wyst膮pienie. B臋d膮c w dobrych relacjach ze s艂uchaczami, zwi臋kszamy szans臋, 偶e to oni wyjd膮 z inicjatyw膮 rozlu藕nienia atmosfery 偶artem. Wprowadzanie w tre艣膰 wyst膮pienia biznesowego element贸w osobistych, anegdot czy emocji pokazuje, 偶e jeste艣my takimi samymi lud藕mi jak nasi s艂uchacze. Dzi臋ki humorowi i emocjom skracamy dystans na linii prelegent 鈥 publiczno艣膰. Stajemy si臋 w oczach odbiorc贸w bardziej wiarygodni, bli偶si, po prostu ludzcy.

Pami臋tajmy, 偶e u podstawy ka偶dego sukcesu w wyst膮pieniach publicznych le偶y przede wszystkim dobry kontakt z odbiorcami. Je艣li otworzymy si臋 na nich i b臋dziemy ich s艂ucha膰 oraz w艂o偶ymy troch臋 wysi艂ku w nawi膮zanie z nimi dobrych relacji, to z ca艂膮 pewno艣ci膮 w艂o偶ona praca przerodzi si臋 w nasz sukces.

Je偶eli chcesz nauczy膰 si臋 tworzy膰 i prowadzi膰 skuteczne wyst膮pienia biznesowe, we藕 udzia艂 w naszych szkoleniach otwartych. Sprawd藕 harmonogram szkole艅.

Micha艂 Taran

Od 16 lat ucz臋 manager贸w, specjalist贸w oraz handlowc贸w prowadzenia fascynuj膮cych i skutecznych prezentacji. W tym czasie sp臋dzi艂em ponad 10 000 godzin na na sali szkoleniowej prowadz膮c zar贸wno szkolenia, jak r贸wnie偶 konsultacje indywidualne z wyst膮pie艅 publicznych. Pracuj膮c dla prawie 260 firm z sukcesem zrealizowa艂em blisko 650 szkole艅 (oraz 2 nieudane 馃槖), w gronie kt贸rych znalaz艂y si臋 m.in. polskie oddzia艂y mi臋dzynarodowych korporacji jak r贸wnie偶 start-upy.

Podziel si臋!
trener wyst膮pie艅 publicznych

Zacznijmy razem
co艣 wielkiego!