Jak tworzyć bardziej kreatywną prezentacje?

25 października 2021
4 min. czytania

Przez Tobą prezentacja wyników finansowych z poprzedniego kwartału dla zarządu. Już teraz wiesz, że nie będzie łatwo – na takich prezentacjach wszyscy się nudzą, niektórzy zerkają na co większe tabele i przestają słuchać przy piątym slajdzie. Chciałbyś, żeby Twoja prezentacja wniosła coś nowego, świeżego, nie były ciągłym odtwarzaniem danych i suchym przekazem. No tak… tylko jak to zrobić? Jak przedstawić cyfry i tabele aby nie usypiać, tylko zainteresować? Pobudzić do myślenia? Jednym słowem: jak zrobić prezentację w sposób kreatywny?

Prawdopodobnie rutyna pracy spowodowała, że pracujesz w sposób schematyczny i stosujesz od dawna wypracowane metody i sposoby rozwiązywania problemów. Zatem jak zmienić sztywne schematy myślenia i wyjść „outside the box”?

Przygotowanie merytoryczne

Podstawowy element, bez którego nie można ruszyć naprzód, to doskonała znajomość tematu, którego dotyczy wystąpienie. Zatem zaczynając tworzyć prezentację upewnij się, że dobrze przygotowałeś się merytorycznie. Czy przeanalizowałeś każdy z aspektów, o których będziesz mówić? Czy jesteś gotowy na ewentualne pytania słuchaczy?

Rozgrzewka twórcza

Drugim etapem jest zrobienie krótkiej rozgrzewki umysłowej, dzięki której z większą łatwością stworzymy nowatorską prezentację. Żeby pobudzić swoje twórcze myślenie na początku zastanów się i wypisz przedmioty, które są jednocześnie:

Pomarańczowe i okrągłe

Delikatne i zielone

Gorące i niesmaczne

Krótkie i drogie

Małe i egzotyczne

Błyszczące i śmieszne

Ekologiczne i brzydkie

 

A teraz zastanów się, jakie nowe zastosowanie mogłyby mieć:

Plastikowe kubki po kawie

Wykałaczki

Stare kasety magnetofonowe

Puste foremki po jajkach

 

Rozwiązując powyższe zadania pamiętaj o tym, że im więcej pomysłów, tym lepiej. Wymyślaj jak najwięcej rozwiązań nawet wtedy, gdy wydają ci się początkowo mało oryginalne czy nowatorskie. Poza tym, nie oceniaj swoich pomysłów w trakcie ich spisywania. Na to przyjdzie czas później. Postaraj się maksymalnie wykorzystywać wyobraźnię, fantazję czy myślenie życzeniowe i nie odrzucaj tego, co mało realne lub bezsensowne.

Tworzenie metafory i analogii

Teraz, gdy rozgrzewkę masz już za sobą, możesz przejść do wymyślania prezentacji, która będzie zaskakiwała swoją kreatywnością. W jednym z naszych poprzednich artykułów można przeczytać, że  bardzo skutecznym sposobem na efektywną prezentację jest stosowanie metafory i analogii. Jednak jak znaleźć metaforę lub analogię, która będzie dobrze pasowała do Twojej prezentacji?

Metafora składa się z obiektu i nośnika. Nośnik musi pochodzić z obszarów znaczeniowych, które sa nietypowe dla obiektu. Co to znaczy w praktyce? Na przykład w metaforze „zastukał pazur mrozu w okno” (Herbert) mówi się o mrozie (obiekt) w kategoriach zupełnie dla niego nieoczekiwanych (pazur, zastukać). W taki sposób właśnie dochodzi do nałożenia pola semantycznego nośnika (pazur, stukanie) na pole semantyczne obiektu (mróz). Wynika z tego nowe znaczenie, niesprowadzalne ani do znaczenia obiektu, ani do znaczenia nośnika, ani też do prostej sumy tych znaczeń. Dzięki metaforze i analogii stajemy się bardziej przekonujący, zdobywamy uwagę i zostajemy zapamiętani na dłużej.

Ćwiczenie na tworzenie metafor:

Tworzenie prezentacji jest jazdą na tygrysie, bo….

Uzupełnij powyższe zdanie na wiele różnych sposobów. Im więcej uzasadnień podasz, tym lepiej. Postaraj się, aby każde z wyjaśnień było w jak największym stopniu różnorodne.

Gdy skończysz, zastanów się, czy stworzona przez Ciebie metafora jest trafna? Czy nie jest trywialna? Czy jest oryginalna? Czy wystarczająco wykorzystuje możliwości nośnika? Czy opiera się na jakiejś wyraźnej cesze nośnika, dzięki której dostrzegasz wszystkie niezwykłe cechy obiektu? Czy znaczenie obiektu i nośnika sprawiają, że powstaje nowe znaczenie, stanowiące sens metafory?

 

Dzięki analogi możemy łatwiej zrozumieć (lub wytłumaczyć)  trudne treści dzięki temu, że je uproszczamy i pozbawiamy elementów niejasnych lub mętnych. Przyjrzyj się poniższym kolumnom:

AB
DzieckoZatłoczony autobus
UczonyWiejska gospoda
FirmaObraz Matejki
PrezesPowieść obyczajowa
ParlamentOddział wojska
TeatrAtrakcyjna kobieta
MieszkanieStara gazeta
MiastoFabryka czekolady

 

Teraz przyporządkuj każdy element lewej kolumny dowolnemu elementowi prawej, według schematu: „A jest jak B, bo….”. Chodzi o dostrzeżenie związku analogii pomiędzy poszczególnymi składnikami obu kolumn.

Gdy skończysz, możesz wpisać w kolumnę A zwroty czy elementy, które znajdują się w Twojej prezentacji i stworzyć nowe analogie, np. „Wyniki kwartalne są jak oddział wojska, ponieważ wymagają szczególnego rygoru, aby spełniały swoją rolę”.

Tworząc twórczą prezentację pamiętaj, aby nie przesadzić i ostatecznie wybrać tylko jedną metaforę, która będzie wątkiem przewodnim wszystkich elementów, o których będziesz mówić. Po zrobieniu wszystkich ćwiczeń zastanów się, która analogia lub metafora najlepiej oddaje to, co chcesz powiedzieć i wykorzystaj ją przy tworzeniu i prezentacji.

Adam Zadrożny

Pomagam przygotowywać świetne wystąpienia biznesowe. Pracuję zarówno z dużymi firmami, startupami, które są na początku swojej drogi jak i przedsiębiorcami. Wraz z uczestnikami szkoleń pracuję nad tym, aby spotkania sprzedażowe, prezentacje przed zarządem, czy prezentacje dla inwestorów były jak najlepsze. Uczę jak szybko i skutecznie używać programu PowerPoint lub Google Slides. Tworzę slajdy na zamówienie.

Podziel się!
trener wystąpień publicznych

Zacznijmy razem
coś wielkiego!