Czy zastanawiałeś się kiedyś, co jest kluczem do utrzymania zainteresowania słuchaczy podczas prezentacji biznesowej? Niezależnie od tego, czy występujesz publicznie na prezentacji wewnętrznej w swojej firmie czy też jesteś prelegentem w wystąpieniu zewnętrznym, włożyłeś na pewno maksymalnie dużo wysiłku do przygotowania swojej prezentacji. Dlatego chcesz, aby słuchacze wykazali zainteresowanie tym co mówisz i nie odlatywali myślami daleko stąd.
Jest bardzo wiele czynników powodujących utratę zainteresowania słuchaczy, a spora część z nich leży po stronie prelegenta. Są dwie fundamentalne kwestie, decydujące o zainteresowaniu odbiorców. Pierwszą jest kontakt. Jako prelegent powinieneś zainicjować i utrzymać dobry kontakt ze swoją publicznością. Jeśli tego nie zrobisz natychmiast po rozpoczęciu przemowy, słuchacze prędzej czy później skupią się na sprawach dalekich treści Twojego wystąpienia biznesowego, chociażby na własnych smartfonach. Drugim filarem podtrzymującym uwagę publiczności jest wzajemność. Jeżeli słuchacze zauważają sygnały ze strony prowadzącego wystąpienie, odpowiadają tym samym. To zupełnie jak w życiu codziennym: wraca do Ciebie to, co dajesz od siebie innym.
Zatem jak wejść w dobry kontakt ze swoimi odbiorcami? Przede wszystkim powinieneś ich słuchać oraz na nich reagować. Nie słuchając własnej widowni nie jesteś w stanie odpowiedzieć na jej potrzeby, przez co tracisz z nią kontakt. Tracąc kontakt, tracisz również zainteresowanie tematem, który poruszasz. Największą przeszkodą w nawiązaniu kontaktu z zebranymi na audytorium jest skupienie się na czymś innym, np. na slajdach prezentacji. Jeżeli Twoja uwaga powędruje w stronę wyświetlacza, nie będziesz w stanie skupić jej jednocześnie na słuchaczach. Dlatego, mówiąc do publiczności, patrz na tę publiczność. To bardzo ważne, by nawiązać silny kontakt i utrzymać zainteresowanie w trakcie wystąpienia. Najlepiej abyś od samego początku znalazł tę nić porozumienia z widownią. Możesz to uzyskać podczas zaledwie kilka pierwszych sekund swojego wykładu. Wystarczy, że zanim zabierzesz głos popatrzysz przez chwilę na swoich słuchaczy, nawiążesz z nimi kontakt wzrokowy. Na początek tyle wystarczy. W trakcie prezentacji nie powinieneś jednak odpuszczać i dalej podtrzymywać kontakt.
Więcej cennych uwag nt. tego jak utrzymać zainteresowanie słuchaczy podczas wystąpienia biznesowego znajdziesz w naszym materiale filmowym oraz w kolejnych wpisach na blogu.
Od 16 lat uczę managerów, specjalistów oraz handlowców prowadzenia fascynujących i skutecznych prezentacji. W tym czasie spędziłem ponad 10 000 godzin na na sali szkoleniowej prowadząc zarówno szkolenia, jak również konsultacje indywidualne z wystąpień publicznych. Pracując dla prawie 260 firm z sukcesem zrealizowałem blisko 650 szkoleń (oraz 2 nieudane 😒), w gronie których znalazły się m.in. polskie oddziały międzynarodowych korporacji jak również start-upy.
Zadzwoń:
Napisz: