Data Storytelling – Czyli jak opowiedzie膰 histori臋 za pomoc膮 danych?

25 pa藕dziernika 2021
5 min. czytania

W ko艅cu przychodzi taki moment, 偶e trzeba przygotowa膰 prezentacj臋. Ale tym razem nie chodzi o og贸lne podsumowanie swojego projektu, tylko o twarde dane. Liczby, wykresy, diagramy i procenty. Wszystko to, co wysy艂a odbiorc贸w w obj臋cia Morfeusza. Na szcz臋艣cie mo偶na inaczej. Istnieje spos贸b na to, aby przedstawia膰 dane tak, aby swoich s艂uchaczy zachwyci膰. Koniec z nudnymi prezentacjami, na kt贸rych dyrektor finansowy recytuje coraz to kolejne linijki Excela. Witajcie w 艣wiecie Data Storytellingu.

 

Co to jest Data Storytelling?

馃搱 Data Storytellingto dziedzina komunikacji, kt贸ra 艂膮czy ze sob膮 twardy 艣wiat analizy danych z mi臋kkim 艣wiatem opowiadania historii. Jej narz臋dziem, kt贸re b臋dzie pozwala艂o nam przekaza膰 dane w ciekawy i anga偶uj膮cy spos贸b za pomoc膮聽storytellingu. Jest聽wi臋c,聽najpro艣ciej m贸wi膮c opowiadaniem historii bazuj膮cych na danych.

G艂贸wnym zadaniem Data Storyteliing鈥檜 jest zachowaniem kaloryczno艣ci informacji przy jednoczesnym zaanga偶owaniu naszych odbiorc贸w. Jest to du偶e wyzwanie, poniewa偶 nie lada sztuk膮 jest zbudowanie odpowiedniej narracji do danych, kt贸rymi dysponujemy. Je偶eli to osi膮gniemy, to nie tylko nasze dane zostan膮 zapami臋tane, ale co wa偶niejsze wnioski, kt贸re z tych danych wynikaj膮, b臋d膮 du偶o bardziej jasne.

Czyni to z Data聽Storytelling聽bardzo interesuj膮ce narz臋dzie, kt贸re zdobywa coraz wi臋ksza popularno艣膰 w艣r贸d firm, kt贸re danymi operuje.

 

Po pierwsze dobre dane

Jednak zanim zabierzemy si臋 do opowiadania historii musimy g艂臋boko zastanowi膰 si臋 jakie dane chcemy przedstawi膰 oraz do jakich wniosk贸w one prowadz膮. Dlatego najpierw nale偶y upewni膰 si臋, 偶e to, co chcemy przestawi膰 naszym odbiorcom jest prawdziwe. Je艣li masz w膮tpliwo艣ci, czy liczby, kt贸re przestawiasz s膮 rzetelne skontaktuj si臋 z osob膮 z firmy, kt贸ra jest w tym ekspertem. Dzi臋ki temu unikniesz potencjalnych problem贸w w sytuacji, w kt贸rej przekona艂by艣 kogo艣 do rozwi膮zania, kt贸re nie jest poparte dobrymi danymi.

 

Po drugie przejrzysto艣膰

Kiedy masz ju偶 przygotowane dobre dane, mo偶esz przej艣膰 do umieszczania ich na slajdzie. Istniej膮 trzy podstawowe sposoby uj臋cia liczb:

 

  1. Wykresy
  2. Diagramy
  3. Tabele

U偶ywaj膮c powy偶szych sposob贸w na pokazywanie danych pami臋taj o jednej rzeczy 鈥 przejrzysto艣ci. Odbiorca patrz膮c na slajd musi mie膰 poczucie zrozumienia. Dlatego nie wstawiaj zbyt du偶ej ilo艣ci liczb na jeden slajd. Lepiej jest rozbi膰 dany temat na kilka slajd贸w ni偶 stworzy膰 poczucie chaosu u s艂uchaczy. Je艣li ju偶 wiesz dok艂adnie jak przedstawi膰 przejrzy艣cie swoje dane, pomy艣l nad tym jakich kolor贸w u偶y膰, aby podkre艣li膰 najwa偶niejsze elementy slajdu. Je艣li chcesz zwr贸ci膰 uwag臋 w spos贸b negatywny na dan膮 liczb臋 u偶yj koloru czerwonego, a je艣li chcesz pokaza膰 liczb臋 w spos贸b pozytywny u偶yj koloru niebieskiego albo zielonego.

 

Po trzecie narracja

Po wybraniu odpowiednich danych i przedstawieniu ich w spos贸b graficznych przychodzi czas na dodanie do nich narracji. Tutaj nale偶y odpowiedzie膰 sobie na par臋 pyta艅:

鉁 Kto jest bohaterem Twojej historii? Firma, dzia艂, ty?
鉁 Jaki jest cel g艂贸wnego bohatera? Przed jakim wyzwaniem stoi?
鉁 Jakie s膮 przeszkody na drodze do celu? Z艂a koniunktura, zmiany w prawie, brak motywacji w艣r贸d pracownik贸w
鉁 Jak wygl膮da punkt zwrotny w Twojej historii? Kt贸re dane to pokazuj膮? Co konkretnie si臋 sta艂o, 偶e liczby zacz臋艂y si臋 zmienia膰 na twoj膮 korzy艣膰?
鉁 Co jest atrybutem bohatera? Co spowodowa艂o, 偶e bohater poradzi艂 sobie z t膮 trudn膮 sytuacja? Wsparcie jakiego艣 dzia艂u lub konkretnego pracownika?
鉁 Jaki jest mora艂 z tej historii? Czego bohater si臋 nauczy艂? Jakie wniosek wysnu艂 z ca艂ej tej sytuacji?

Odpowiadaj膮c na te pytania pomy艣l dok艂adnie, w kt贸rych momentach warto by j膮 podkre艣li膰 danymi. Struktur膮, kt贸r膮 mo偶na zastosowa膰 w data storytellingu jest nast臋puj膮ca:

Wst臋p: Tutaj przedstawiasz bohatera, m贸wisz kiedy i gdzie rozpocz臋艂a si臋 akcja. To jest moment, w kt贸rym warto pokaza膰 dane, kt贸re pokazuj膮 jak wygl膮da艂a wtedy sytuacja. Pomy艣l jak zaznaczy膰 trud tej sytuacji.

Rozwini臋cie: Tutaj opowiadasz o wyzwaniach, z kt贸rymi mierzy si臋 bohater. Podczas takich wyzwa艅 dane mog膮 nie wygl膮da膰 najlepiej, dlatego nie ma co tego na si艂臋 ukrywa膰. Nie b贸j si臋 wzbudza膰 negatywnych emocji u odbiorc贸w. Szczeg贸lnie wtedy, kiedy zaraz w historii nast膮pi punkt zwrotny.

Punkt zwrotny: W tym momencie ca艂a narracja si臋 zmienia. To tutaj warto umie艣ci膰 dane, kt贸re jasno to pokazuj膮. Nag艂y wzrost sprzeda偶y? Zmniejszenie rotacji pracownik贸w? Mniej zwrot贸w produkt贸w? Zadbaj o to, aby podkre艣li膰 dane, kt贸re jasno wskazuj膮 na pozytywny obr贸t sytuacji

Zako艅czenie: Tutaj jest miejsce na podsumowanie ca艂ej historii i podkre艣lenie r贸偶nic pomi臋dzy pocz膮tkiem a zako艅czeniem. To w艂a艣nie mo偶e by膰 moment na 聽por贸wnanie danych w tabeli. Dzi臋ki temu b臋dzie mo偶na pokaza膰, 偶e dana strategia przynios艂a konkretne korzy艣ci.

 

W skr贸cie mo偶e wygl膮da膰 to tak:

Podsumowuj膮c, aby dobrze zrobi膰 data storytelling nale偶y przemy艣le膰 kwesti臋 tego, jakie dane chcemy umie艣ci膰 na slajdzie i jak zrobi膰 to przejrzy艣cie. Nast臋pnie trzeba u艂o偶y膰 ca艂a histori臋 wed艂ug pyta艅. I pozostaje to tylko 膰wiczy膰. I warto to robi膰. Do艣膰 ju偶 prezentacji z danymi, kt贸re u艣pi艂y tysi膮ce, je艣li nie miliony ludzi w historii?.

 

Interesuje Ci臋 Data Storytelling? Zobacz nasze wideoporadniki

 

Organizujemy szkolenia zamkni臋te oraz wyk艂ady otwarte z Data Storytellingu. Bior膮c udzia艂:

鉁 Zdob臋dziesz umiej臋tno艣膰 budowania przekonuj膮cych historii biznesowych
鉁 Zwi臋kszysz autorytet podczas wyg艂aszanych prezentacji
鉁 Sprawnie komunikujesz dane w ciekawy dla odbiorc贸w spos贸b
鉁 Zdob臋dziesz umiej臋tno艣膰 transformacji danych i zbior贸w informacji w historie, kt贸re motywuj膮 do 鈥濪ata Driven Action鈥
鉁 Rozwiniesz umiej臋tno艣膰 tworzenia przejrzystych wizualizacji w kr贸tkim czasie
鉁 Poznasz proste i skuteczne techniki przykuwania uwagi w prezentacjach biznesowych
鉁 Podniesiesz poziom prezentacji zdalnych wyg艂aszanych na spotkaniach biznesowych

Dowied藕 si臋 wi臋cej na stronie oferty szkolenia zamkni臋tego

Data Storytelling. Storytelling danych w prezentacjach biznesowych.

Filip Werstler

Trener Biznesu, M贸wca. Prowadzi szkolenia od 2012 roku. Absolwent Szko艂y Trener贸w Biznesu Akademii SET i Trener Regionalny BNI Polska. Specjalizuje si臋 w projektowaniu i prowadzeniu szkole艅 z wyst膮pie艅 publicznych, prezentacji biznesowych oraz komunikacji. Wspiera w rozwoju dla trener贸w wewn臋trznych w biznesie. Prowadzi szkolenia w trzech j臋zykach, co pozwala mu na prac臋 zar贸wno z polskimi jak i mi臋dzynarodowymi grupami szkoleniowymi.

Podziel si臋!
trener wyst膮pie艅 publicznych

Zacznijmy razem
co艣 wielkiego!