Prosty język to nie język prostacki – czyli o zaletach używania prostego języka [VIDEO]

25 października 2019
2 min. czytania

Na początek mam dla Was zadanie. Zapoznajcie się proszę z poniższymi sylabami, a potem powiedzcie czego dowiedzieliście się po ich przeczytaniu.

MA MA MA NA STRO JE

I jak zrozumieliście co chciałem Wam przekazać? Czy było to:
• Mama ma nas troje.
• Mama ma nastroje.
• Mama ma na stroje.

Powyższe zdanie należy do homonimów czyli słów/zdań, które brzmią tak samo, a mogą mieć wiele znaczeń. Dobrze znanymi nam pojedynczymi homonimami są para, zamek, pokój czy pilot.

Skąd taki wstęp do dzisiejszego artykułu? Otóż chciałbym uświadomić Wam, że to nadawca jest w większym stopniu odpowiedzialny za zrozumienie komunikatu, a nie odbiorca. Niedoświadczeni mówcy bardzo często zapominają o tej prostej zasadzie i chcąc podkreślić swój profesjonalizm, mówią językiem niezrozumiałym dla swoich słuchaczy. Posługiwanie się hermetycznym, branżowym językiem nie jest jednak oznaką profesjonalizmu, a raczej… ignorancji i braku szacunku do słuchaczy. Co z tego, że cała wypowiedź brzmi niezwykle fachowo i mądrze, skoro rozumie ją niewielki odsetek odbiorców?

Przykładem tego typu wypowiedzi są słowa: „Przeprowadzone analizy benchmarkowe pokazują, że dalsza dywersyfikacja preferowanych modeli działania jest kolejnym ważnym krokiem w kierunku wprowadzenia postaw pracowników wobec zadań stawianych przez organizację.”. Bardzo często spotykam podobne wypowiedzi na branżowych prezentacjach biznesowych, ale przyznaję, że rozumiem z tego niewiele. A Wy?

Prosty język to wcale nie język prostacki. Celem mówcy powinno być przede wszystkim to, aby słuchacze wynieśli jak najwięcej z wystąpienia. Warto więc używać prostego przekazu, jasnych słów, które zrozumie każdy odbiorca zasiadający na widowni.

Z dzisiejszego filmu zapamiętajcie, że warto mówić tak, aby przekaz od razu trafiał do odbiorcy. Ludzie nie powinni tracić czasu na „przetwarzanie” tego, co do nich mówimy. Nasze słowa muszą trafiać natychmiast i najlepiej, aby zostały one zapisane w głowach słuchaczy. Tylko wtedy nasze wystąpienia mają sens.

Cezary Wojtczak

Z wykształcenia politolog i menadżer. Ekspert w dziedzinie szeroko rozumianej komunikacji. Pracuje jako trener biznesu, nauczyciel akademicki, dziennikarz i PR-owiec.

Podziel się!
trener wystąpień publicznych

Zacznijmy razem
coś wielkiego!