Jak skierować przemówienie do kilku różnych grup na raz, czyli niezwykłe wystąpienie publiczne Ronalda Reagana [VIDEO]

25 października 2018
2 min. czytania

W każdej dziedzinie życia najlepiej jest, kiedy uczymy się od najlepszych. Nie inaczej jest w przypadku nauki wygłaszania dobrych przemówień publicznych. Dlatego dzisiaj chcemy Wam przybliżyć jedno z najlepszych i najważniejszych wystąpień w historii, wygłoszone przez prezydenta Ronalda Reagana po wybuchu wahadłowca Challenger w 1986 roku. Cały świat przyglądał się tej tragedii, a to właśnie na prezydencie Reaganie leżał trudny obowiązek wystąpienia przed bardzo zróżnicowaną grupą odbiorców. Jego przemowa zapisała się na kartach historii, a Nancy Duarte napisała nawet jej analizę w książce zatytułowanej „Współbrzmienie”. Autorka zwraca szczególną uwagę na segmentację odbiorców przemówienia Ronalda Reagana.

Pierwszą grupą słuchaczy wystąpienia prezydenta byli wszyscy żałobnicy. Należeli do nich nie tylko Amerykanie, ale wszyscy ludzie, których dotknęła tragedia Challengera. Wśród ogółu żałobników byli także najbliżsi siedmiu astronautów zmarłych w wyniku wybuchu. Byli to ludzie, których tragedia dotknęła bezpośrednio, a trudne emocje, jakie przeżywali nie sposób opisać. Kolejnym odbiorcą przemówienia był Związek Radziecki. Pamiętajmy, że w chwili katastrofy trwała zimna wojna, a ZSRR tylko czekał na jakiekolwiek potknięcie ze strony Stanów Zjednoczonych. Zadaniem prezydenta było również pokazanie, że Amerykanie potrafią stać z podniesioną głową w obliczu takiej tragedii. Jeszcze jedną grupą odbiorców wystąpienia Reagana byli pracownicy NASA, których kilkunastoletnia ciężka praca nad projektem Challenger przepadła w ciągu kilku sekund. Ronald Reagan musiał dać im pewność, że mimo porażki ich praca jest nadal ważna, potrzebna i skuteczna.

Jak widzisz, Ronald Reagan w jednym wystąpieniu publicznym odniósł się do wszystkich grup, z których składała się jego publiczność. To bardzo duże wyzwanie. Jeżeli i Ciebie czeka takie wystąpienie, gdzie Twoja grupa odbiorców będzie zróżnicowana, poświęć kilka chwil właśnie na segmentację publiczności. Zadaj sobie kilka podstawowych pytań, dotyczących Twoich słuchaczy. Kim są? Jaki maja styl życia? Jakie wyznają wartości? Co ich motywuje? Na tej podstawie uda Ci się wyodrębnić poszczególne grupy odbiorców. Dzięki takiej analizie unikniesz sytuacji, że tylko cześć słuchaczy jest zadowolona z Twojego wytępienia, a reszta poczuje się pominięta.

Życzymy powodzenia i udanych wystąpień przed publicznością.

Adam Zadrożny

Pomagam przygotowywać świetne wystąpienia biznesowe. Pracuję zarówno z dużymi firmami, startupami, które są na początku swojej drogi jak i przedsiębiorcami. Wraz z uczestnikami szkoleń pracuję nad tym, aby spotkania sprzedażowe, prezentacje przed zarządem, czy prezentacje dla inwestorów były jak najlepsze. Uczę jak szybko i skutecznie używać programu PowerPoint lub Google Slides. Tworzę slajdy na zamówienie.

Podziel się!
trener wystąpień publicznych

Zacznijmy razem
coś wielkiego!