Zajmiemy się dziś bardzo ważnym aspektem wystąpień publicznych, a mianowicie kontaktem wzrokowym. Wszyscy mamy świadomość jak dużą pełni rolę, jednocześnie wiemy też, że potrafi być bardzo męczący. Największą trudność sprawia jednoczesne skupianie wzroku na publiczności, a do tego staranne dobieranie słów. Oprócz tego prowadzenie dialogu ze słuchaczami oraz kilka innych ważnych kwestii, o których trzeba pamiętać podczas prezentacji biznesowej. Utrzymywanie kontaktu wzrokowego może niekiedy być rozpraszające. Szczególnie wtedy, kiedy słuchacze nie wykazują entuzjazmu naszym wystąpieniem publicznym.
Zanim opowiem Wam w jaki sposób można odpocząć od ciągłego utrzymywania kontaktu wzrokowego, chciałbym zaproponować Wam pewien eksperyment. Zadajcie swojemu bliskiemu znajomemu kilka szczegółowych, osobistych pytań, jednak postarajcie się by nie były one zbyt krępujące. Możecie zapytać m.in. o rok, w którym nauczyli się pływać lub jeździć rowerem. Dobrym pytaniem jest też temat pracy maturalnej z języka polskiego czy nazwisko wychowawczyni ze szkoły podstawowej. W trakcie eksperymentu zauważycie z pewnością, że wzrok Waszego rozmówcy ucieka jednocześnie w górę i w bok. To zupełnie normalne, kiedy chcemy udzielić precyzyjnej odpowiedzi, która wymaga od nas sięgnięcia do zakamarków pamięci.
Jakie wnioski płyną z tego krótkiego eksperymentu dla nas w kontekście sztuki wystąpień publicznych? Otóż możemy wyciągnąć z niego trzy przydatne lekcje. Po pierwsze, kiedy w trakcie wystąpienia publicznego zastanawiamy się nad czymś, oderwanie wzroku od publiczności jest zupełnie naturalne i nie będzie odbierane jako brak kontaktu. Po drugie, szukanie w pamięci dokładnych i precyzyjnych informacji daje wrażenie naszym odbiorcom, że mówimy do nich z dużą dbałością o jakość naszego wystąpienia. Po trzecie, kiedy coś lub ktoś na audytorium nas zdeprymuje, najlepiej będzie zacząć się zastanawiać. Pozwoli nam to na chwilowe oderwanie wzroku od słuchaczy.
Z wykształcenia politolog i menadżer. Ekspert w dziedzinie szeroko rozumianej komunikacji. Pracuje jako trener biznesu, nauczyciel akademicki, dziennikarz i PR-owiec.
Zadzwoń:
Napisz: