Jak występować we dwójkę?

25 października 2018
5 min. czytania

Czasem zdarza się tak, że naszym zadaniem jest przeprowadzenie prezentacji z drugą osobą. Można by pomyśleć, że to świetna perspektywa. Przecież we dwójkę będzie mniej pracy i dzięki temu będzie łatwiej. Jednak przy prezentowaniu w tandemie czeka na nas kilka przeszkód, którym warto przyjrzeć się bliżej. Oto i one.

 

Kiedy zabierać głos?

Najłatwiej jest podzielić się po równo. Jedna osoba rozpoczyna, a następnie w połowie następuje zamiana głosów. Jednak nie zawsze wszystko idzie po naszej myśli. Czasem nagle może pojawić się jakieś pytanie od publiczności. Wtedy dwójka prezenterów może rozpocząć mówienie jednocześnie, co nie do końca będzie wyglądało profesjonalnie. Dlatego warto przed wystąpieniem podzielić się dokładnie tematami, aby było jasne, kto odpowiada na jakie pytanie. Również w trakcie części osoby A, osoba B może przypomnieć sobie jeden istotny fakt. Najlepiej jest poczekać na zakończenie frazy przez mówiącego, jednak zdarzają się tacy, którzy mówią tak płynnie, że bardzo ciężko jest im przerwać.

Rozwiązaniem tej sytuacji jest ustalenie wspólnego sygnału, który będzie oznaczał chęć zabrania głosu. Może to być na przykład wyjście jeden krok do przodu. Kiedy druga osoba to zauważy będzie wiedziała, że drugi prowadzący prosi o chwilę głosu dla niego. Jeśli podczas prezentacji będzie przedstawione sześć tematów można również rozważyć mówienie na zmianę. Jednak taką opcję należy wybrać tylko wtedy, kiedy zmiany są płynne. Jeśli wprowadza to dużo zamieszania lepiej ograniczyć się do jednej zmiany.

Jest jeszcze zasada dotycząca pilota do prezentacji. Najlepiej jest, kiedy slajdy będzie zmieniała osoba aktualnie mówiąca. W sytuacji, w której to milcząca osoba się tym zajmuje to wchodzi w rolę asystenta. To wprowadzi różnicę statusową pomiędzy prezentującymi, co obniży siłę przekazu tego, który jest postrzegany jako „pomocnik”.

 

Błędy partnera

„Jak wszyscy pamiętamy bitwa pod Grunwaldem odbyła się w 1625 roku”. Takie zdanie wypowiedziane normalnym głosem wzbudziłoby zdziwienie wielu słuchaczy. Są błędy, które wynikają z przejęzyczenia lub ze zwykłego przypadku. O ile błąd w dacie bitwy sprzed wielu lat nie powinien wpłynąć negatywnie na współczesny projekt biznesowy to pomyłka w kontekście specyfikacji produktu, może już wprowadzić duże zamieszanie. To, czy błąd jest kluczowy, czy nie należy samemu sobie przemyśleć. Jednak warto zwrócić uwagę na to, w jaki sposób zwrócimy uwagę naszemu współprowadzącemu. Ktoś mógłby się pokusić o takie zwrócenie uwagi:

– Karol, co ty gadasz! Przecież nasz produkt ma gwarancję trzy, a nie dwuletnią! Najmocniej przepraszam Państwa za mojego kolegę!

Lepiej będzie brzmiało:

Szanowni Państwo tutaj chciałbym wyprostować pewną kwestię. Otóż nasz produkt ma nawet dłuższą gwarancję. Wynosi ona dokładnie 3 lata.

Ważne, aby w takich momentach nie unosić się emocjonalnie. Oburzanie się na swojego partnera pogorszy tylko sytuację. Błędy to rzecz ludzka, ważne jest to, aby pokazać swoim słuchaczom, że jeśli już się coś takiego wydarzy to umiemy na to zareagować z klasą.

 

Co Pan tak stoi jak ten pachołek?

Co zrobić, kiedy nasz współprowadzący właśnie rozpoczął swoją dziesięciominutową kwestię? W takim przypadku należy zająć takie miejsce, aby nie odwracać uwagi słuchaczy. Najlepszym rozwiązaniem będzie zajęcia miejsca siedzącego z boku sali, aby wyróżnić się od publiczności. Niekorzystnym rozwiązaniem będzie stanie tuż obok mówiącego bez wykonywania żadnych aktywności. Jeśli nie mamy możliwości, aby usiąść najlepiej będzie stanąć z boku i połączyć dłonie tuż nad pępkiem. Chodzi przede wszystkim o to, aby nie rozpraszać publiczności, ale również w razie czego, kiedy ktoś zadałby do nas pytanie będziemy mogli szybko wyjść na środek i udzielić odpowiedzi.

 

Przygotowanie i ewaluacja

Wspólna praca nad prezentacją zaczyna się wcześniej niż w pierwszej minucie wystąpienia. W końcu nadchodzi ten moment, kiedy nie można odkładać pracy na później. Jeśli wiesz, że współpraca będzie długoterminowa dobrze jest określić na początku pewne zasady. Często jest tak, że różnimy się od siebie w swoich umiejętnościach, dlatego można to wykorzystać w celu optymalizacji współpracy. Już na pierwszym Waszym spotkaniu podzielcie się pracą. Niech jedna osoba zrobi prezentację w Power Poincie, a druga niech poszuka danych potrzebnych do Waszego wystąpienia. Ważne jest, abyście mieli poczucie, że jest to wspólne przedsięwzięcie, a nie praca jednej osoby.

Również dobrze jest skorzystać ze wspólnej pracy po prezentacji. Jest to świetna okazja, żeby się czegoś nowego nauczyć. Usiądźcie sobie (najlepiej jeszcze tego samego dnia) i powiedzcie sobie nawzajem co było dobre w waszych wystąpieniach, a co można na przyszłość poprawić. W tej informacji zwrotnej bądźcie jak najbardziej szczegółowi. Nie mówcie po prostu „ogólnie było fajnie” lub „generalnie słabo”. Wskażcie konkretne zachowanie i określcie jakie skutki ono przyniosło. Również przy informacji zwrotnej dotyczącej zmiany zaproponujcie, co konkretnie można by zrobić, aby było lepiej.

Nawet jeśli rzadko zdarza Ci się robić prezentację we dwójkę i na ten moment nie do końca to lubisz to pamiętaj, że  jest to po prostu inna forma wystąpienia, do której trochę inaczej się przygotowuje niż do prezentacji w pojedynkę. Jeśli zrobi się to dobrze to może to mieć wiele pozytywnych skutków. Tak jak ze wszystkim po prostu czasem trzeba coś zrobić kilka, kilkanaście razy, aby poczuć się w tym lepiej. Powodzenia!

Zdarza Ci się robić prezentację we dwójkę? Chciałbyś wraz ze swoim współprowadzącym nad tym popracować? Chcesz poczuć większą pewność siebie podczas wystąpień? Chcesz, aby Twoje wystąpienia miały większy wpływ na słuchaczy, niż dotychczas?

Weź udział w szkoleniu „Autoprezentacja – profesjonalne i nowoczesne wystąpienia biznesowe” ” w dniach 26-27.09.2018Tu link do rejestracji na szkoleniu https://aktren.pl/harmonogram-szkolen/

Adam Zadrożny

Pomagam przygotowywać świetne wystąpienia biznesowe. Pracuję zarówno z dużymi firmami, startupami, które są na początku swojej drogi jak i przedsiębiorcami. Wraz z uczestnikami szkoleń pracuję nad tym, aby spotkania sprzedażowe, prezentacje przed zarządem, czy prezentacje dla inwestorów były jak najlepsze. Uczę jak szybko i skutecznie używać programu PowerPoint lub Google Slides. Tworzę slajdy na zamówienie.

Podziel się!
trener wystąpień publicznych

Zacznijmy razem
coś wielkiego!