Czy wiesz, że autorytet u swoich słuchaczy budujesz nie tylko w trakcie wystąpienia publicznego, ale jeszcze przed jego rozpoczęciem? Wszystko to, co robisz zanim zaczniesz przedstawiać prezentację ma wpływ na to, jak jesteś odbierany przez widownię. Jeżeli Twoje zachowanie wskazuje na pewność siebie, to dla obserwujących Cię osób jest jednoznaczne z profesjonalizmem. Idzie za tym większa chęć skupienia na Tobie uwagi i słuchania tego, co masz do powiedzenia.
Zatem, jeśli chcesz przykuć uwagę swoich słuchaczy i długo utrzymać ich zainteresowanie trzymaj się poniższych zasad. Bądź swobodny nie tylko w tym co mówisz, ale również w gestykulacji i poruszaniu się po scenie. Inicjuj rozmowy z widownią także przed rozpoczęciem wystąpienia biznesowego. Bądź otwarty na pytania, sam również je zadawaj. Pytaj słuchaczy co sądzą o zaproponowanym przez Ciebie rozwiązaniu lub czy mieli kiedyś okazję korzystać z tego typu rozwiązań. Dajesz wtedy znak, że nie boisz się dyskusji oraz wyzwań i jesteś profesjonalistą w tym, co robisz.
Swój autorytet możesz również budować poprzez odpowiednie przedstawienie siebie oraz tego, co i jak długo robisz. Jeżeli jednak przedstawisz się z imienia i nazwiska oraz płynnie wymienisz ostatnio zajmowane przez siebie stanowiska, to nie pozwolisz słuchaczom naprawdę się poznać. Nie zbudujesz też w ich oczach poważania wobec swojej osoby, ani nie rozbudzisz chęci słuchania Ciebie jako prawdziwego specjalisty w danej dziedzinie. Zamiast mówić kim jesteś, powiedz czego dokonałeś. Powołaj się na firmy, w których pracowałeś oraz projekty, które tam wdrożyłeś. Każdy z Twoich słuchaczy nabierze odpowiedniego szacunku, jeśli uświadomi sobie skalę Twojego dorobku zawodowego. Podając rzeczywiste przykłady swoich dokonań, stajesz się w oczach odbiorców prawdziwym profesjonalistą, którego warto posłuchać.
Jeżeli pracujesz w danej branży już bardzo długo, warto to podkreślić. Musisz przyznać, że sam zaufałbyś osobie, która zna daną branżę od podszewki. A co jeśli zajmujesz się czymś dopiero od roku? Wtedy postaw na mówienie o swojej pracy jako pasji. Pasji, którą rozwijasz w sobie od najmłodszych lat, ale dopiero od niedawna działasz w profesjonalnej firmie. Jeżeli powiesz, że np. pasja do komputerów zrodziła się w Tobie, gdy miałeś 10 lat, a teraz masz 25, to de facto rozwijasz się w informatyce od 15 lat. Opisane powyżej sposoby na zainteresowanie słuchaczy i zatrzymanie ich uwagi podczas wystąpienia publicznego są podstawą do sukcesu w przemowach biznesowych. Warto, abyś zapamiętał te i kilka innych porad z naszych filmów, aby wywrzeć jak najlepsze wrażenie na odbiorcach. Jeśli zdecydujesz się wdrożyć te porady w swoje wystąpienia z pewnością zauważysz różnicę w zaangażowaniu słuchających.
Od 16 lat uczę managerów, specjalistów oraz handlowców prowadzenia fascynujących i skutecznych prezentacji. W tym czasie spędziłem ponad 10 000 godzin na na sali szkoleniowej prowadząc zarówno szkolenia, jak również konsultacje indywidualne z wystąpień publicznych. Pracując dla prawie 260 firm z sukcesem zrealizowałem blisko 650 szkoleń (oraz 2 nieudane 😒), w gronie których znalazły się m.in. polskie oddziały międzynarodowych korporacji jak również start-upy.
Zadzwoń:
Napisz: