Data Storytelling – Czyli jak opowiedzieć historię za pomocą danych?

25 października 2021
5 min. czytania

W końcu przychodzi taki moment, że trzeba przygotować prezentację. Ale tym razem nie chodzi o ogólne podsumowanie swojego projektu, tylko o twarde dane. Liczby, wykresy, diagramy i procenty. Wszystko to, co wysyła odbiorców w objęcia Morfeusza. Na szczęście można inaczej. Istnieje sposób na to, aby przedstawiać dane tak, aby swoich słuchaczy zachwycić. Koniec z nudnymi prezentacjami, na których dyrektor finansowy recytuje coraz to kolejne linijki Excela. Witajcie w świecie Data Storytellingu.

 

Co to jest Data Storytelling?

📈 Data Storytelling to dziedzina komunikacji, która łączy ze sobą twardy świat analizy danych z miękkim światem opowiadania historii. Jej narzędziem, które będzie pozwalało nam przekazać dane w ciekawy i angażujący sposób za pomocą storytellingu. Jest więc, najprościej mówiąc opowiadaniem historii bazujących na danych.

Głównym zadaniem Data Storyteliing’u jest zachowaniem kaloryczności informacji przy jednoczesnym zaangażowaniu naszych odbiorców. Jest to duże wyzwanie, ponieważ nie lada sztuką jest zbudowanie odpowiedniej narracji do danych, którymi dysponujemy. Jeżeli to osiągniemy, to nie tylko nasze dane zostaną zapamiętane, ale co ważniejsze wnioski, które z tych danych wynikają, będą dużo bardziej jasne.

Czyni to z Data Storytelling bardzo interesujące narzędzie, które zdobywa coraz większa popularność wśród firm, które danymi operuje.

 

Po pierwsze dobre dane

Jednak zanim zabierzemy się do opowiadania historii musimy głęboko zastanowić się jakie dane chcemy przedstawić oraz do jakich wniosków one prowadzą. Dlatego najpierw należy upewnić się, że to, co chcemy przestawić naszym odbiorcom jest prawdziwe. Jeśli masz wątpliwości, czy liczby, które przestawiasz są rzetelne skontaktuj się z osobą z firmy, która jest w tym ekspertem. Dzięki temu unikniesz potencjalnych problemów w sytuacji, w której przekonałbyś kogoś do rozwiązania, które nie jest poparte dobrymi danymi.

 

Po drugie przejrzystość

Kiedy masz już przygotowane dobre dane, możesz przejść do umieszczania ich na slajdzie. Istnieją trzy podstawowe sposoby ujęcia liczb:

 

  1. Wykresy
  2. Diagramy
  3. Tabele

Używając powyższych sposobów na pokazywanie danych pamiętaj o jednej rzeczy – przejrzystości. Odbiorca patrząc na slajd musi mieć poczucie zrozumienia. Dlatego nie wstawiaj zbyt dużej ilości liczb na jeden slajd. Lepiej jest rozbić dany temat na kilka slajdów niż stworzyć poczucie chaosu u słuchaczy. Jeśli już wiesz dokładnie jak przedstawić przejrzyście swoje dane, pomyśl nad tym jakich kolorów użyć, aby podkreślić najważniejsze elementy slajdu. Jeśli chcesz zwrócić uwagę w sposób negatywny na daną liczbę użyj koloru czerwonego, a jeśli chcesz pokazać liczbę w sposób pozytywny użyj koloru niebieskiego albo zielonego.

 

Po trzecie narracja

Po wybraniu odpowiednich danych i przedstawieniu ich w sposób graficznych przychodzi czas na dodanie do nich narracji. Tutaj należy odpowiedzieć sobie na parę pytań:

✅ Kto jest bohaterem Twojej historii? Firma, dział, ty?
✅ Jaki jest cel głównego bohatera? Przed jakim wyzwaniem stoi?
✅ Jakie są przeszkody na drodze do celu? Zła koniunktura, zmiany w prawie, brak motywacji wśród pracowników
✅ Jak wygląda punkt zwrotny w Twojej historii? Które dane to pokazują? Co konkretnie się stało, że liczby zaczęły się zmieniać na twoją korzyść?
✅ Co jest atrybutem bohatera? Co spowodowało, że bohater poradził sobie z tą trudną sytuacja? Wsparcie jakiegoś działu lub konkretnego pracownika?
✅ Jaki jest morał z tej historii? Czego bohater się nauczył? Jakie wniosek wysnuł z całej tej sytuacji?

Odpowiadając na te pytania pomyśl dokładnie, w których momentach warto by ją podkreślić danymi. Strukturą, którą można zastosować w data storytellingu jest następująca:

Wstęp: Tutaj przedstawiasz bohatera, mówisz kiedy i gdzie rozpoczęła się akcja. To jest moment, w którym warto pokazać dane, które pokazują jak wyglądała wtedy sytuacja. Pomyśl jak zaznaczyć trud tej sytuacji.

Rozwinięcie: Tutaj opowiadasz o wyzwaniach, z którymi mierzy się bohater. Podczas takich wyzwań dane mogą nie wyglądać najlepiej, dlatego nie ma co tego na siłę ukrywać. Nie bój się wzbudzać negatywnych emocji u odbiorców. Szczególnie wtedy, kiedy zaraz w historii nastąpi punkt zwrotny.

Punkt zwrotny: W tym momencie cała narracja się zmienia. To tutaj warto umieścić dane, które jasno to pokazują. Nagły wzrost sprzedaży? Zmniejszenie rotacji pracowników? Mniej zwrotów produktów? Zadbaj o to, aby podkreślić dane, które jasno wskazują na pozytywny obrót sytuacji

Zakończenie: Tutaj jest miejsce na podsumowanie całej historii i podkreślenie różnic pomiędzy początkiem a zakończeniem. To właśnie może być moment na  porównanie danych w tabeli. Dzięki temu będzie można pokazać, że dana strategia przyniosła konkretne korzyści.

 

W skrócie może wyglądać to tak:

Podsumowując, aby dobrze zrobić data storytelling należy przemyśleć kwestię tego, jakie dane chcemy umieścić na slajdzie i jak zrobić to przejrzyście. Następnie trzeba ułożyć cała historię według pytań. I pozostaje to tylko ćwiczyć. I warto to robić. Dość już prezentacji z danymi, które uśpiły tysiące, jeśli nie miliony ludzi w historii?.

 

Interesuje Cię Data Storytelling? Zobacz nasze wideoporadniki

 

Organizujemy szkolenia zamknięte oraz wykłady otwarte z Data Storytellingu. Biorąc udział:

✅ Zdobędziesz umiejętność budowania przekonujących historii biznesowych
✅ Zwiększysz autorytet podczas wygłaszanych prezentacji
✅ Sprawnie komunikujesz dane w ciekawy dla odbiorców sposób
✅ Zdobędziesz umiejętność transformacji danych i zbiorów informacji w historie, które motywują do „Data Driven Action”
✅ Rozwiniesz umiejętność tworzenia przejrzystych wizualizacji w krótkim czasie
✅ Poznasz proste i skuteczne techniki przykuwania uwagi w prezentacjach biznesowych
✅ Podniesiesz poziom prezentacji zdalnych wygłaszanych na spotkaniach biznesowych

Dowiedź się więcej na stronie oferty szkolenia zamkniętego

Data Storytelling. Storytelling danych w prezentacjach biznesowych.

Filip Werstler

Trener Biznesu, Mówca. Prowadzi szkolenia od 2012 roku. Absolwent Szkoły Trenerów Biznesu Akademii SET i Trener Regionalny BNI Polska. Specjalizuje się w projektowaniu i prowadzeniu szkoleń z wystąpień publicznych, prezentacji biznesowych oraz komunikacji. Wspiera w rozwoju dla trenerów wewnętrznych w biznesie. Prowadzi szkolenia w trzech językach, co pozwala mu na pracę zarówno z polskimi jak i międzynarodowymi grupami szkoleniowymi.

Podziel się!
trener wystąpień publicznych

Zacznijmy razem
coś wielkiego!